Dezerterzy, święci, tyrani i „kreciki”. Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym

Ewa Mazierska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Upadek komunizmu wywarł ogromny wpływ na sytuację kobiet i mężczyzn w krajach byłego obozu socjalistycznego i społeczną percepcję funkcji obu płci. Postkomunizm kojarzony jest więc z promowaniem i wcielaniem w życie wizji społeczeństwa, w której kobiety pełnią tradycyjnie kobiece, a mężczyźni tradycyjnie męskie role. Tendencja ta zwykle utożsamiana jest ze wzrostem maskulinizmu we wschodniej i centralnej Europie. A jednak powrót do tradycji nie miał jednoznacznie pozytywnego wpływu na mężczyzn. Patriarchalizm nakazuje im przejąć część ciężaru, który w myśl komunistycznej ideologii dzielony miał być między przedstawicieli obu płci. Zarazem, po 1989 roku mężczyźni nie mniej niż kobiety doświadczyli negatywnych skutków transformacji ustrojowej w postaci bezrobocia, niepewności zatrudnienia i emigracji zarobkowej. W konsekwencji, „mężczyźnie postkomunistycznemu” trudno jest spełniać tradycyjne role głowy rodziny, męża i ojca. Ponadto część mężczyzn odrzuciła ojcostwo, ponieważ stoi ono w konflikcie z wybranym przez nich stylem życia „singla”. Mazierska zastanawia się, jak obraz ojca w kinie polskim i czeskim odzwierciedla owe przemiany w kulturze i społeczeństwie tych krajów. Interesuje ją również filmowa reewaluacja ojców z poprzednich okresów, gdyż i na nią ma wpływ współczesne myślenie o rodzinie.



Słowa kluczowe:

gender, studia nad męskością, postkomunizm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Mazierska, E. (2007) „Dezerterzy, święci, tyrani i «kreciki». Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 300–313. doi: 10.36744/kf.3340.

Autorzy

Ewa Mazierska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Wykładowca na Univer­sity of Central Lancashire w Preston. Opublikowa­ła m. in. Człowiek wobec kultury: James Ivory i jego flmy” (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany: Twórczość Wong Kar-Waia (2000), Słoneczne kino Pedra Almodóvara oraz wydanych po angielsku From Moscow to Madrid: European Cities, Postmodern Cinema (2003), Dreams and Diaries: The Cinema of Nanni Moretti (2004), Crossing New Europe: The Euro­pean Road Movie (2006) (wespół z Laura Rascaroli), Women in Polish Cinema (2006) (z Elżbietą Ostrowską) i Polish Postcommunist Cinema: From Pavement Level (2007) i współredaktorem pracy Relocating Britishness (2004).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Ewa Mazierska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.