Oglądając „Pannę Julię” Alfa Sjöberga

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Panna Julia Augusta Strinberga doczekała się licznych ekranizacji. Pierwszą wyreżyserowała Anna Hofmann-Uddgren (była też ona pierwszym ocenzurowanym filmem, 1911). Warto zauważyć, że Strindberg w przedmowie do tej sztuki zawarł postulaty, które można odczytywać jako antycypujące późniejsze postulaty estetyki kina. Omawiając syntetycznie ekranizacje sztuki, Szczepański koncentruje się na ekranizacji Alfa Sjöberga (1951), która choć zniekształcała nieco intencje autora (pozostawała w poetyce halucynacyjnego realizmu późniejszych sztuk dramaturga), to jednak spopularyzowała sztuki Strinberga na świecie.



Słowa kluczowe:

August Strindberg, Anna Hofmann-Uddgren, Alf Sjöberg

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Szczepański, T. (2002) „Oglądając «Pannę Julię» Alfa Sjöberga”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 138–150. doi: 10.36744/kf.3869.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Łódzkim i Gdańskim. Opublikował książki: Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Berg­mana (1999), wydał z Bogusławem Żyłko anto­logię tekstów z dziedziny rosyjskiej myśli filmo­wej Cudowny kinemo (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.