„I ja urodziłem się w Arkadii...”. Mit Rosji w „Cyruliku syberyjskim” Nikity Michałkowa

Łucja Demby

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Cyrulik syberyjski to film, do którego Michałkow przygotowywał się przez wiele lat. Autorka postrzega w tym filmie kwintesencję myślową całej twórczości tego reżysera, opartą na dwóch mitach, micie szczęśliwej przeszłości i micie tradycji rosyjskiej, przeciwstawionej kulturze Zachodu. Idea ożywienia mitu dawnej carskiej Rosji, która miałaby zjednoczyć rozbitą politycznie i zdegradowaną moralnie Rosję współczesną nie znalazła takiego oddźwięku wśród widzów, jakiego oczekiwał twórca. Film nie został też najlepiej odebrany przez krytykę, ale konsekwencja, z jaką idealizuje przeszłość narodową Michałkow wydaje się godna uwagi. W Cyruliku tą szczęśliwą Arkadią staje się Syberia, wraz z dziką, nieskrępowaną przyrodą. Tu dochodzi do głosu kolejny mit Michałkowa, tym razem o wymowie bardziej uniwersalnej, mit ekologiczny.



Słowa kluczowe:

Nikita Michałkow, Syberia, mit rosyjski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Demby, Łucja (2003) „„I ja urodziłem się w Arkadii. ”. Mit Rosji w «Cyruliku syberyjskim» Nikity Michałkowa”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 90–104. doi: 10.36744/kf.3803.

Autorzy

Łucja Demby 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy w Insty­tucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książki Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej (2003).



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Łucja Demby

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.