Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym
Abstrakt
Mazierska kreśli portret mężczyzn w polskiej kinematografii okresu postkomunistycznego. Dostrzega bowiem wyraźną dominację mężczyzn po obu stronach kamery, a także w tematyce i problematyce większości polskich filmów ostatnich lat. Owa dominacja, zdaniem Mazierskiej, nie jest jednak oznaką siły patriarchalnej ideologii, ale wręcz przeciwnie – świadectwem kryzysu męskości. Autorka śledzi kilka motywów szczególnie mocno obecnych w polskiej kinematografii współczesnej: nostalgii za „złotym czasem męskości”, tęsknoty za męską hegemonią (obecnej przede wszystkim w adaptacjach klasyków literatury narodowej) oraz mizoginizmu objawiającego się w antypatii czy agresji mężczyzn wobec kobiet bądź też w zupełnym braku zainteresowania nimi.
Słowa kluczowe:
męskość, studia nad mężczyznami, kryzys męskości, gender studiesBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston (Wlk. Brytania). Autorka książek Peter Greenaway (1991), Jim Jarmusch (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wong Kar-waia (1999).
Statystyki
Abstract views: 39PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Niedyskretny urok seriali w epoce streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Ewa Mazierska, Ożywianie obrazów: „Edvard Munch” (1974) Petera Watkinsa i „Pasja” (1982) Jean-Luca Godarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Ewa Mazierska, (Bez)sens życia we wczesnych filmach Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Ewa Mazierska, Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią: heterotopie „Avalonu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Ewa Mazierska, Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Ewa Mazierska, Od estetyki i etyki do hermeneutyki kina. Wartości estetyczne i moralne kina w perspektywie historii teorii i praktyki filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Ewa Mazierska, Dezerterzy, święci, tyrani i „kreciki”. Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Ewa Mazierska, Postmodernistyczny Blackpool , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
- Ewa Mazierska, W pułapce mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość