Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym

Ewa Mazierska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Mazierska kreśli portret mężczyzn w polskiej kinematografii okresu postkomunistycznego. Dostrzega bowiem wyraźną dominację mężczyzn po obu stronach kamery, a także w tematyce i problematyce większości polskich filmów ostatnich lat. Owa dominacja, zdaniem Mazierskiej, nie jest jednak oznaką siły patriarchalnej ideologii, ale wręcz przeciwnie – świadectwem kryzysu męskości. Autorka śledzi kilka motywów szczególnie mocno obecnych w polskiej kinematografii współczesnej: nostalgii za „złotym czasem męskości”, tęsknoty za męską hegemonią (obecnej przede wszystkim w adaptacjach klasyków literatury narodowej) oraz mizoginizmu objawiającego się w antypatii czy agresji mężczyzn wobec kobiet bądź też w zupełnym braku zainteresowania nimi.



Słowa kluczowe:

męskość, studia nad mężczyznami, kryzys męskości, gender studies

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Mazierska, E. (2003) „Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 182–195. doi: 10.36744/kf.3789.

Autorzy

Ewa Mazierska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston (Wlk. Bryta­nia). Autorka książek Peter Greenaway (1991), Jim Jarmusch (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wong Kar-waia (1999).



Statystyki

Abstract views: 39
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Ewa Mazierska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>