Od Moskwy po Madryt
Abstrakt
Tekst jest omówieniem książki Ewy Mazierskiej i Laury Rascaroli pt. From Moscow to Madrid: Postmodern Cities, European Cinema, w której autorki zastanawiają się nad specyfiką portretowania miast w kinie europejskim. Wiącek zaznacza, że Mazierska i Rascaroli wprowadzają do współczesnej refleksji krytycznej znaczącą innowację: do badania europejskiego filmowego miasta stosują koncepcje zaczerpnięte z literatury postmodernistycznej. Podkreślają też, że przedmiotem ich studiów jest nie tylko miasto „realne”, ale przede wszystkim „miasto-tekst”, nieustannie się przeobrażające, będące zarówno bytem materialnym, jak i doświadczeniem mentalnym. Jest przestrzenią wytworzoną przez specyficzne społeczne relacje i formy komunikacji. Książka jest zbiorem tekstów podzielonym na trzy kategorie: stara Europa (Madryt, Neapol, Marsylia), Europa postkomunistyczna (Warszawa, Berlin, Moskwa) i Wielka Brytania.
Słowa kluczowe:
Ewa Mazierska, Laura Rascaroli, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta Wiącekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca. Autorka książki Nieuczęszczane ścieżki do raju. O filmach Jima Jarmuscha (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Elżbieta Wiącek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Wiącek, Między pamięcią a historią: animowana rewolucja irańska , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
Podobne artykuły
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Ewa Mazierska, W pułapce mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Ewa Mazierska, Uwiedziona przez obraz , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.