Od Moskwy po Madryt

Elżbieta Wiącek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tekst jest omówieniem książki Ewy Mazierskiej i Laury Rascaroli pt. From Moscow to Madrid: Postmodern Cities, European Cinema, w której autorki zastanawiają się nad specyfiką portretowania miast w kinie europejskim. Wiącek zaznacza, że Mazierska i Rascaroli wprowadzają do współczesnej refleksji krytycznej znaczącą innowację: do badania europejskiego filmowego miasta stosują koncepcje zaczerpnięte z literatury postmodernistycznej. Podkreślają też, że przedmiotem ich studiów jest nie tylko miasto „realne”, ale przede wszystkim „miasto-tekst”, nieustannie się przeobrażające, będące zarówno bytem materialnym, jak i doświadczeniem mentalnym. Jest przestrzenią wytworzoną przez specyficzne społeczne relacje i formy komunikacji. Książka jest zbiorem tekstów podzielonym na trzy kategorie: stara Europa (Madryt, Neapol, Marsylia), Europa postkomunistyczna (Warszawa, Berlin, Moskwa) i Wielka Brytania.



Słowa kluczowe:

Ewa Mazierska, Laura Rascaroli, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Wiącek, E. (2004) „Od Moskwy po Madryt”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 270–274. doi: 10.36744/kf.3718.

Autorzy

Elżbieta Wiącek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca. Autorka książ­ki Nieuczęszczane ścieżki do raju. O filmach Jima Jarmuscha (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Elżbieta Wiącek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.