W pułapce mediów
Abstrakt
Recenzja książki Krzysztofa Loski Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana, w której autor gruntownie analizuje nie tylko wszystkie zrealizowane przez kanadyjskiego reżysera filmy długometrażowe (od Next of Kin po Where the Truth Lies z 2005 r.), ale również jego krótkie metraże czy spektakle telewizyjne. Mazierska zwraca uwagę na erudycyjność wywodu Loski, przenikliwość spojrzenia i doskonały warsztat filmoznawczy. Wskazuje na sposób, w jaki Loska wyinterpretował z tych niby-autobiograficznych filmów tzw. świat Egoyana – zniewolony, rozproszony i oparty na kruchych podstawach. W takiej zatomizowanej i skarlałej rzeczywistości żyją bohaterowi Egoyana – ludzie, którzy nie potrafią już darzyć się uczuciem i być szczęśliwymi. Osią analiz niezmiennie pozostaje kwestia tożsamości i mediów, choć autor porusza wiele innych problemów, m.in. sposób, w jaki reżyser posługuje się gatunkiem filmowym. Mazierska zauważa, że Loska zanalizował twórczość Egoyana bardzo dogłębnie, choć jednocześnie nie podjął się próby opisania jego filmów jako kina społecznej interwencji. Filmy tego Kanadyjczyka są bowiem wyraźnym głosem w dyskusji na temat funkcjonowania kapitalizmu i roli mediów we współczesnym życiu - według autorki tekstu polemiki z tymi kwestiami w książce Loski brakuje. Swoją recenzję Mazierska podsumowuje konkluzją, że Tożsamość i media oferują nam wszystko, czego jeszcze nie wiemy o Egoyanie, choć autor książki zbyt unika osobistego tonu wypowiedzi, który – według Mazierskiej – powinien się pojawić, jeśli mówimy o czymś tak prywatnym, jak tożsamość.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Loska, Atom Egoyan, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Pracuje jako wykładowca na University of Central Lancashire w Preston. Jest autorką monografii Człowiek wobec kultury: James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany: Twórczość Wong Kar-Waia (2000) oraz wydanych po angielsku From Moscow to Madrid: European Cities, Postmodern Cinema (2003), Dreams and Diaries: The Cinema of Nanni Moretti (2004), Crossing New Europe: The European Road Movie (2006) (wszystkie wraz z Laurą Rascaroli), Women in Polish Cinema (2006) (z Elżbietą Ostrowską). Obecnie pracuje nad książką o obrazie męskości w kinie Polski i Czechosłowacji.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Niedyskretny urok seriali w epoce streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Ewa Mazierska, (Bez)sens życia we wczesnych filmach Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Ewa Mazierska, Ożywianie obrazów: „Edvard Munch” (1974) Petera Watkinsa i „Pasja” (1982) Jean-Luca Godarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Ewa Mazierska, Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią: heterotopie „Avalonu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Ewa Mazierska, Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Ewa Mazierska, Dezerterzy, święci, tyrani i „kreciki”. Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów