W pułapce mediów

Ewa Mazierska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Recenzja książki Krzysztofa Loski Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana, w której autor gruntownie analizuje nie tylko wszystkie zrealizowane przez kanadyjskiego reżysera filmy długometrażowe (od Next of Kin po Where the Truth Lies z 2005 r.), ale również jego krótkie metraże czy spektakle telewizyjne. Mazierska zwraca uwagę na erudycyjność wywodu Loski, przenikliwość spojrzenia i doskonały warsztat filmoznawczy. Wskazuje na sposób, w jaki Loska wyinterpretował z tych niby-autobiograficznych filmów tzw. świat Egoyana – zniewolony, rozproszony i oparty na kruchych podstawach. W takiej zatomizowanej i skarlałej rzeczywistości żyją bohaterowi Egoyana – ludzie, którzy nie potrafią już darzyć się uczuciem i być szczęśliwymi. Osią analiz niezmiennie pozostaje kwestia tożsamości i mediów, choć autor porusza wiele innych problemów, m.in. sposób, w jaki reżyser posługuje się gatunkiem filmowym. Mazierska zauważa, że Loska zanalizował twórczość Egoyana bardzo dogłębnie, choć jednocześnie nie podjął się próby opisania jego filmów jako kina społecznej interwencji. Filmy tego Kanadyjczyka są bowiem wyraźnym głosem w dyskusji na temat funkcjonowania kapitalizmu i roli mediów we współczesnym życiu - według autorki tekstu polemiki z tymi kwestiami w książce Loski brakuje. Swoją recenzję Mazierska podsumowuje konkluzją, że Tożsamość i media oferują nam wszystko, czego jeszcze nie wiemy o Egoyanie, choć autor książki zbyt unika osobistego tonu wypowiedzi, który – według Mazierskiej – powinien się pojawić, jeśli mówimy o czymś tak prywatnym, jak tożsamość.



Słowa kluczowe:

Krzysztof Loska, Atom Egoyan, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Mazierska, E. (2006) „W pułapce mediów”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 351–354. doi: 10.36744/kf.3481.

Autorzy

Ewa Mazierska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Pracuje jako wykładow­ca na University of Central Lancashire w Preston. Jest autorką monografii Człowiek wobec kultury: James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany: Twórczość Wong Kar-Waia (2000) oraz wyda­nych po angielsku From Moscow to Madrid: European Cities, Postmodern Cinema (2003), Dreams and Diaries: The Cinema of Nanni Mo­retti (2004), Crossing New Europe: The Europe­an Road Movie (2006) (wszystkie wraz z Laurą Rascaroli), Women in Polish Cinema (2006) (z Elżbietą Ostrowską). Obecnie pracuje nad książką o obrazie męskości w kinie Polski i Czechosłowacji.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Ewa Mazierska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.