Liczy się tylko życie. Witalistyczny dualizm Abbasa Kiarostamiego
Abstrakt
Wiącek przypomina początki zainteresowania kinematografem oraz początki i rozwój kina w Iranie. Skupia się na Nowej Fali lat 60. i 70., której przedstawiciele zaczęli kręcić filmy portretujące współczesny Iran w opozycji do masowej produkcji filmowej eksploatującej sentymentalną formułę miłości i zdrady. Wiącek przedstawia Abbasa Kiarostamiego, reżysera Nowej Fali, i analizuje jego filmy Przez gaj oliwny (1994) i Smak czereśni (1997). Zastanawia się, na ile powszechnie przyjęte normy etyczne kształtują estetykę poszczególnych twórców i w jaki sposób artysta, ograniczony normami, proponuje własną hierarchię wartości, czy w obliczu tak ograniczonego obszaru kreacji reżyserowi udaje się uniknąć ryzyka anachroniczności bądź sztuczności.
Słowa kluczowe:
Abbas Kiarostami, kino irańskie, etykaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta Wiącekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka na wydziale filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Elżbieta Wiącek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Wiącek, Między pamięcią a historią: animowana rewolucja irańska , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Elżbieta Wiącek, Od Moskwy po Madryt , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Elżbieta Wiącek, Autoportret z cieniem , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty