Liczy się tylko życie. Witalistyczny dualizm Abbasa Kiarostamiego

Elżbieta Wiącek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Wiącek przypomina początki zainteresowania kinematografem oraz początki i rozwój kina w Iranie. Skupia się na Nowej Fali lat 60. i 70., której przedstawiciele zaczęli kręcić filmy portretujące współczesny Iran w opozycji do masowej produkcji filmowej eksploatującej sentymentalną formułę miłości i zdrady. Wiącek przedstawia Abbasa Kiarostamiego, reżysera Nowej Fali, i analizuje jego filmy Przez gaj oliwny (1994) i Smak czereśni (1997). Zastanawia się, na ile powszechnie przyjęte normy etyczne kształtują estetykę poszczególnych twórców i w jaki sposób artysta, ograniczony normami, proponuje własną hierarchię wartości, czy w obliczu tak ograniczonego obszaru kreacji reżyserowi udaje się uniknąć ryzyka anachroniczności bądź sztuczności.



Słowa kluczowe:

Abbas Kiarostami, kino irańskie, etyka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Wiącek, E. (2000) „Liczy się tylko życie. Witalistyczny dualizm Abbasa Kiarostamiego”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 165–185. doi: 10.36744/kf.4242.

Autorzy

Elżbieta Wiącek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktoran­tka na wydziale filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Elżbieta Wiącek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.