Człowiek zurbanizowany. Shinya Tsukamoto i jego filmy

Agnieszka Kamrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tematem filmowej twórczości Shinyi Tsukamoto jest oddziaływanie zurbanizowanego, ulegającego technologicznym przemianom otoczenia na jego mieszkańców. Obszarem tych przemian jest w filmach japońskiego twórcy ludzkie ciało. Reżyser opisuje kryzys odczuwania cielesności, właściwy mieszkańcom nowoczesnych metropolii, proces odzierania z fizycznych doznań, których miejsce zajmuje zautomatyzowana egzystencja. Bohaterowie Tsukamoto traktują swoje ciała jak maszyny – nieustannie je udoskonalają, aby pasowały do otoczenia, w którym nieobecne są wszelkie znamiona rozkładu. Reżyser wytrąca swoich bohaterów z niebezpiecznego marazmu i ukazuje ich przemianę, pozwalającą na osiągnięcie cielesnej samoświadomości. W twórczości Tsukamoto widoczna jest ewolucja motywu przemiany ludzkiego ciała: od totalnej modyfikacji, poprzez akceptację jego organicznej proweniencji, aż po refleksję natury metafizycznej. Autorska wizja japońskiego twórcy stanowi ważny głos w filmowym opisie kondycji współczesnego człowieka.



Słowa kluczowe:

Shinya Tsukamoto, ciało, alienacja, kino japońskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Kamrowska, A. (2005) „Człowiek zurbanizowany. Shinya Tsukamoto i jego filmy”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 138–153. doi: 10.36744/kf.3544.

Autorzy

Agnieszka Kamrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, przygoto­wuje pracę doktorską poświęconą motywom cy­berpunkowym w kinie Wschodu i Zachodu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Agnieszka Kamrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.