Filmy AI: kino z doliny niesamowitości

Agnieszka Kamrowska

agnieszka.kamrowska@gmail.com
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271

Abstrakt

Dzięki rozwojowi algorytmów sztucznej inteligencji możliwe jest generowanie scenariuszy filmowych, efektów specjalnych oraz innych elementów warstwy wizualnej, a nawet krótkich sekwencji filmowych. Celem artykułu jest przedstawienie, jak w obrębie istniejących gatunków wykorzystuje się narzędzia sztucznej inteligencji. W tekście opisano, w jaki sposób technologia ta wpływa na kształt warstwy fabularnej, wizualnej i montażowej oraz ostateczny odbiór filmu. Jednym z możliwych aspektów odbiorczych jest efekt doliny niesamowitości polegający na tym, że wygenerowana komputerowo obsada, nie dość realistyczna, wywołuje niepokój u widzów. Bazując na obecnych tendencjach, autorka publikacji przewiduje, jakie nowe konwencje mogą się pojawić dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Na podstawie analizy możliwości, jakie dają narzędzia AI, zostały przedstawione również pozytywne i negatywne skutki wprowadzenia algorytmów do przemysłu filmowego.



Słowa kluczowe:

filmy AI, gatunek filmowy, science fiction, animacja, sztuczna inteligencja

Anandraj, K. C., Aravind, S. (2023). The Impact of AI Revolution in Transforming Film Making Industry for the Digital Age. ILIS Journal of Librarianship and Informatics, 6 (2), ss. 82-91.
  Google Scholar

Bordwell, D., Thompson, K. (2016). Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie (tłum. B. Rosińska). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
  Google Scholar

Cole, D. (2024). The Chinese Room Argument. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. PlatoStanford.edu. https://plato.stanford.edu/archives/win2024/entries/chinese-room
  Google Scholar

Grant, B. K. (2007). Film Genre: From Iconography to Ideology. New York: Columbia University Press.
  Google Scholar

Heaven, W. D. (2023, 1 czerwca). Welcome to the New Surreal: How AI-generated Video Is Changing Film. TechnologyReview.com. https://www.technologyreview. com/2023/06/01/1073858/surreal-ai-generative-video-changing-film
  Google Scholar

Helman, A. (1990). Film gangsterski. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Helman, A., Pitrus, A. (2008). Podstawy wiedzy o filmie. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Kurzweil, R. (2024). Osobliwość coraz bliżej. Kiedy połączymy się z AI (tłum. T. Lanczewski). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
  Google Scholar

Loska, K. (2005). Gatunek filmowy. W: R. Syska (red.), Słownik filmu (ss. 71-72). Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
  Google Scholar

Młodawski, G. (2011, 20 lipca). Dlaczego boimy się androidów?. Gazeta.pl. https://next.gazeta.pl/internet/7,104530,9978484,dlaczego-boimy-sie-androidow.html
  Google Scholar

Penrose, R. (1996). Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki (tłum. P. Amsterdamski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Penrose, R. (2000). Cienie umysłu. Poszukiwanie naukowej teorii świadomości (tłum. P. Amsterdamski). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  Google Scholar

Russell, S., Norvig, P. (2023). Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1 (tłum. A. Grażyński). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  Google Scholar

Russell, S., Norvig, P. (2023). Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2 (tłum. A. Grażyński). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  Google Scholar

Searle, J. (2010). Umysł. Krótkie wprowadzenie (tłum. J. Karłowski). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Totlani, K. (2023). The Evolution of Generative AI: Implications for the Media and Film Industry. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology, 11 (X), ss. 973-980. https://doi.org/10.22214/IJRASET.2023.56140
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-07-02

Cited By / Share

Kamrowska, A. (2025) „Filmy AI: kino z doliny niesamowitości”, Kwartalnik Filmowy, (130), s. 6–28. doi: 10.36744/kf.4345.

Autorzy

Agnieszka Kamrowska 
agnieszka.kamrowska@gmail.com
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271

Adiunktka w Instytucie Sztuki i Designu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zajmuje się kinem współczesnym, sztuką nowych mediów i kulturą azjatycką. Autorka licznych tekstów poświęconych anime, filmom japońskim i amerykańskim.



Statystyki

Abstract views: 9
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Kamrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.