Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano
Abstrakt
Film Lalki (Dōruzu, 2002) Takeshiego Kitano na wielu poziomach wykorzystuje motywy japońskiego teatru lalkowego bunraku. Punktem wyjścia analizy motywów teatru bunraku w filmie japońskiego twórcy jest sztuka Posłaniec do piekieł autorstwa największego dramatopisarza bunraku – Monzaemona Chikamatsu. Prócz fragmentu przedstawienia tego dramatu oraz jego motywów fabularnych reżyser umieścił w swoim dziele także inne elementy formalne teatru lalkowego, jak konstrukcja postaci, wygląd i kostiumy aktorów czy wreszcie michiyuki (przejście drogą) jako podstawę struktury narracyjnej całego filmu. W efekcie powstał obraz niezwykle hermetyczny, zanurzony w specyficznej estetyce teatru lalkowego dla dorosłych, który w Japonii stopniowo popada w zapomnienie.
Słowa kluczowe:
Takeshi Kitano, Monzaemon Chikamatsu, kino japońskie, bunrakuBibliografia
Keene, Donald. 2001. Realizm i nierzeczywistość w teatrze japońskim. Tłum. S. Borowska-Peterson. W: K. Wilkoszewska (red.). Estetyka japońska. Antologia. Tom 1: Wymiary przestrzeni. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Kubiak Ho-Chi, Beata. 2009. Estetyka i sztuka japońska – wybrane zagadnienia. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Melanowicz, Mikołaj. 2011. Historia literatury japońskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Zając, Bartosz. 2010. Masahiro Shinoda: Reinterpretacja estetyki – reinterpretacja historii. W: A. Helman, A. Kamrowska (red.). Autorzy kina azjatyckiego. Kraków: Rabid.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kamrowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Kulturoznawczyni, absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autorka pracy doktorskiej o motywach cyberpunkowych w kinie Wschodu i Zachodu oraz tekstów na temat kina azjatyckiego, filmu współczesnego i kultury audiowizualnej. Redaktorka serii Autorzy kina azjatyckiego.
Statystyki
Abstract views: 43PDF downloads: 33
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Agnieszka Kamrowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kamrowska, „Happy Together” - chińskie kino drogi , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Agnieszka Kamrowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka