Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano

Agnieszka Kamrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Film Lalki (Dōruzu, 2002) Takeshiego Kitano na wielu poziomach wykorzystuje motywy japońskiego teatru lalkowego bunraku. Punktem wyjścia analizy motywów teatru bunraku w filmie japońskiego twórcy jest sztuka Posłaniec do piekieł autorstwa największego dramatopisarza bunraku – Monzaemona Chikamatsu. Prócz fragmentu przedstawienia tego dramatu oraz jego motywów fabularnych reżyser umieścił w swoim dziele także inne elementy formalne teatru lalkowego, jak konstrukcja postaci, wygląd i kostiumy aktorów czy wreszcie michiyuki (przejście drogą) jako podstawę struktury narracyjnej całego filmu. W efekcie powstał obraz niezwykle hermetyczny, zanurzony w specyficznej estetyce teatru lalkowego dla dorosłych, który w Japonii stopniowo popada w zapomnienie.


Słowa kluczowe:

Takeshi Kitano, Monzaemon Chikamatsu, kino japońskie, bunraku

Keene, Donald. 2001. Realizm i nierzeczywistość w teatrze japońskim. Tłum. S. Borowska-Peterson. W: K. Wilkoszewska (red.). Estetyka japońska. Antologia. Tom 1: Wymiary przestrzeni. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Kubiak Ho-Chi, Beata. 2009. Estetyka i sztuka japońska – wybrane zagadnienia. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Melanowicz, Mikołaj. 2011. Historia literatury japońskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Zając, Bartosz. 2010. Masahiro Shinoda: Reinterpretacja estetyki – reinterpretacja historii. W: A. Helman, A. Kamrowska (red.). Autorzy kina azjatyckiego. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Kamrowska, A. (2014) „Teatr bunraku w filmie «Lalki» Takeshiego Kitano”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 171–178. doi: 10.36744/kf.2392.

Autorzy

Agnieszka Kamrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Kulturoznawczyni, ab­solwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uni­wersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krako­wie. Autorka pracy doktorskiej o motywach cyberpunkowych w kinie Wschodu i Zachodu oraz tekstów na temat kina azjatyckiego, filmu współ­czesnego i kultury audiowizualnej. Redaktorka serii Autorzy kina azjatyckiego.



Statystyki

Abstract views: 43
PDF downloads: 33


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Agnieszka Kamrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.