Mechanika i anatomia. Wideoklipy i instalacje Chrisa Cunninghama

Agnieszka Kamrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka zarysowuje sylwetkę cenionego twórcę teledysków i instalacji audiowizualnych, Chrisa Cunninghama. Skupia się przede wszystkim na jego fascynacji ludzka anatomia i mechaniką robotów. Próba połączenia tych przeciwieństw – nieokiełznanej organiki i technologicznej precyzji – stała się jego artystycznym credo i decyduje o kształcie estetyki wszystkich jego prac. Wykorzystując elementy nowoczesnych technologii umieszczone w silnie zurbanizowanym, industrialnym otoczeniu, tworzy on atmosferę, która niewyrobionemu widzowi może się wydać pesymistyczna czy ponura. Jednak odbiorcy progresywnej muzyki elektronicznej, do którego adresuje swoje utwory Cunningham, bliższa jest taka właśnie estetyka niż kolorowy, nierzeczywisty świat tanecznych imprez zaprezentowany w wideoklipach głównego nurtu. Kamrowska stara się dowieść, że twórczości Cunninghama nie da się zamknąć jedynie w obszarze sztuki teledysku. Należy ją raczej wpisać w nurt audiowizualnej awangardy, rozszerzającej granice filmowej estetyki na nieznane dotąd terytoria.



Słowa kluczowe:

Chris Cunningham, teledysk, anatomia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Kamrowska, A. (2006) „Mechanika i anatomia. Wideoklipy i instalacje Chrisa Cunninghama”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 100–112. doi: 10.36744/kf.3506.

Autorzy

Agnieszka Kamrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, przygo­towuje pracę doktorską poświęconą motywom cyberpunkowym w kinie Wschodu i Zachodu. Jej zainteresowania ogniskują się wokół pro­blematyki kina współczesnego i japońskiej kul­tury popularnej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Agnieszka Kamrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.