Mechanika i anatomia. Wideoklipy i instalacje Chrisa Cunninghama
Abstrakt
Autorka zarysowuje sylwetkę cenionego twórcę teledysków i instalacji audiowizualnych, Chrisa Cunninghama. Skupia się przede wszystkim na jego fascynacji ludzka anatomia i mechaniką robotów. Próba połączenia tych przeciwieństw – nieokiełznanej organiki i technologicznej precyzji – stała się jego artystycznym credo i decyduje o kształcie estetyki wszystkich jego prac. Wykorzystując elementy nowoczesnych technologii umieszczone w silnie zurbanizowanym, industrialnym otoczeniu, tworzy on atmosferę, która niewyrobionemu widzowi może się wydać pesymistyczna czy ponura. Jednak odbiorcy progresywnej muzyki elektronicznej, do którego adresuje swoje utwory Cunningham, bliższa jest taka właśnie estetyka niż kolorowy, nierzeczywisty świat tanecznych imprez zaprezentowany w wideoklipach głównego nurtu. Kamrowska stara się dowieść, że twórczości Cunninghama nie da się zamknąć jedynie w obszarze sztuki teledysku. Należy ją raczej wpisać w nurt audiowizualnej awangardy, rozszerzającej granice filmowej estetyki na nieznane dotąd terytoria.
Słowa kluczowe:
Chris Cunningham, teledysk, anatomiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kamrowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, przygotowuje pracę doktorską poświęconą motywom cyberpunkowym w kinie Wschodu i Zachodu. Jej zainteresowania ogniskują się wokół problematyki kina współczesnego i japońskiej kultury popularnej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Agnieszka Kamrowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kamrowska, „Happy Together” - chińskie kino drogi , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Agnieszka Kamrowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Agnieszka Kamrowska, Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Agnieszka Kamrowska, Dzieci apokalipsy. Atomowa trauma jako motyw japońskiej animacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje