„Happy Together” - chińskie kino drogi
Agnieszka Kamrowska
agnieszka.kamrowska@gmail.comUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271
Abstrakt
Autorka podejmuje próbę analizy filmu Happy Together (1997) Wonga Kar-waia w ujęciu kina autorskiego, filmu drogi, motywów kultury chińskiej i argentyńskiej oraz sytuacji politycznej. Na pierwszy plan wysuwa się wątek podróży pary homoseksualnych bohaterów do Buenos Aires, gdzie usiłując uratować swój związek, rozstają się i próbują żyć osobno, jednak ich drogi wciąż się krzyżują. Egzotyczna z perspektywy Hongkongu przestrzeń Argentyny przytłacza pustką i wywołuje alienację, którą każdy z nich próbuje zwalczyć na swój sposób: pracując na bilet powrotny lub zatracając się w nocnym życiu. Mimo że akcja filmu rozgrywa się w Buenos Aires, obecne są liczne motywy wywodzące się z tradycji chińskiej, jak silne więzy z rodziną czy synowska nabożność. W Happy Together odczuwalna jest również atmosfera nieuchronnej klęski, która towarzyszyła mieszkańcom Hongkongu przed 1 lipca 1997 r., kiedy kolonia brytyjska stawała się na powrót częścią Chin.
Słowa kluczowe:
Wong Kar-wai, kino Hongkongu, kino chińskie, kino drogiBibliografia
Brunette, Peter. Wong Kar-wai, Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2005.
Google Scholar
Odham Stokes, Lisa. Historical Dictionary of Hong Kong Cinema, Lanham, Maryland -Toronto - Plymouth, UK: The Scarecrow Press, Inc., 2007.
Google Scholar
Report of the Task Force on Population Policy, https://www.info.gov.hk/info/population/eng/pdf/report_eng.pdf
Google Scholar
Tambling, Jeremy. Wong Kar-wai’s Happy Together, Hong Kong: Hong Kong University Press, 2003.
Google Scholar
Teo, Stephen. Wong Kar-wai, London: BFI Publishing, 2005.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838711368
Google Scholar
Vick, Tom. Asian Cinema. A Field Guide, New York: HarperCollins, 2007.
Google Scholar
Yao, Xinzhong. Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kamrowskaagnieszka.kamrowska@gmail.com
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271
Doktor kulturoznawstwa, absolwentka filmoznawstwa na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie obroniła pracę doktorską o cyberpunku w kinie Wschodu i Zachodu. Badaczka kinematografii dalekowschodnich, redaktorka serii Autorzy kina azjatyckiego (tom I: 2010, współred. A. Helman, tom II: 2015). Autorka licznych tekstów poświęconych anime. Adiunkt na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Statystyki
Abstract views: 430PDF downloads: 418
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Agnieszka Kamrowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kamrowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Agnieszka Kamrowska, Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr