Amerykańskie przebudzenia. Transgresja ideologiczna w filmach Davida Finchera

Agnieszka Kamrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kino hollywoodzkie zawsze stanowiło jeden z głównych filarów amerykańskiego status quo. Propagując konserwatywne wartości, filmy głównego nurtu tworzą wyidealizowany obraz Ameryki, który coraz częściej spotyka się z krytyką zarówno widzów, jak i samych twórców. Jednym z nich jest David Fincher, który – prowadząc interesującą grę z widzem – tworzy filmy wpisujące się w główny nurt kina. Równocześnie realizuje własną wizję i demitologizuje system, którego sam jest częścią. Jego filmy dokonują transgresji zarówno w warstwie formy, jak i poprzez fabułę. Na poziomie formalnym przekroczenie odbywa się poprzez autotematyzm oraz ujawnienie procesu opowiadania. W warstwie fabularnej reżyser dąży do zdemaskowania amerykańskiej propagandy sukcesu. Kreśląc obraz społeczeństwa nadmiernego zaspokojenia, reżyser piętnuje mity konstytuujące Amerykański Sen – produkt hollywoodzkiej ideologii, który przesłonił prawdziwy obraz społeczeństwa.



Słowa kluczowe:

David Fincher, amerykański sen, Hollywood

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Kamrowska, A. (2005) „Amerykańskie przebudzenia. Transgresja ideologiczna w filmach Davida Finchera”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 208–222. doi: 10.36744/kf.3584.

Autorzy

Agnieszka Kamrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, przygoto­wuje pracę doktorską poświęconą motywom cy­berpunkowym w kinie Wschodu i Zachodu. Jej zainteresowania ogniskują się wokół problema­tyki kina współczesnego i japońskiej kultury popularnej.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Aleksandra Kamrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.