Amerykańskie przebudzenia. Transgresja ideologiczna w filmach Davida Finchera
Abstrakt
Kino hollywoodzkie zawsze stanowiło jeden z głównych filarów amerykańskiego status quo. Propagując konserwatywne wartości, filmy głównego nurtu tworzą wyidealizowany obraz Ameryki, który coraz częściej spotyka się z krytyką zarówno widzów, jak i samych twórców. Jednym z nich jest David Fincher, który – prowadząc interesującą grę z widzem – tworzy filmy wpisujące się w główny nurt kina. Równocześnie realizuje własną wizję i demitologizuje system, którego sam jest częścią. Jego filmy dokonują transgresji zarówno w warstwie formy, jak i poprzez fabułę. Na poziomie formalnym przekroczenie odbywa się poprzez autotematyzm oraz ujawnienie procesu opowiadania. W warstwie fabularnej reżyser dąży do zdemaskowania amerykańskiej propagandy sukcesu. Kreśląc obraz społeczeństwa nadmiernego zaspokojenia, reżyser piętnuje mity konstytuujące Amerykański Sen – produkt hollywoodzkiej ideologii, który przesłonił prawdziwy obraz społeczeństwa.
Słowa kluczowe:
David Fincher, amerykański sen, HollywoodBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kamrowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, przygotowuje pracę doktorską poświęconą motywom cyberpunkowym w kinie Wschodu i Zachodu. Jej zainteresowania ogniskują się wokół problematyki kina współczesnego i japońskiej kultury popularnej.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Aleksandra Kamrowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kamrowska, „Happy Together” - chińskie kino drogi , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Agnieszka Kamrowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Agnieszka Kamrowska, Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Agnieszka Kamrowska, Mechanika i anatomia. Wideoklipy i instalacje Chrisa Cunninghama , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Agnieszka Kamrowska, Dzieci apokalipsy. Atomowa trauma jako motyw japońskiej animacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Agnieszka Kamrowska, Człowiek zurbanizowany. Shinya Tsukamoto i jego filmy , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji