Dzieci apokalipsy. Atomowa trauma jako motyw japońskiej animacji
Agnieszka Kamrowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plWyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi (Polska)
Abstrakt
Kwestia reprezentacji wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie i Nagasaki wpisuje się w szerszą problematykę sposobu ukazania tragedii, której ogromu nie sposób wyrazić za pomocą znanych człowiekowi środków wyrazu. Jednak dramat ofiar domaga się opisu, którego wiele lat po wojnie podjęli się również twórcy japońskiej animacji. W obrębie anime wyróżnić można dwie postawy twórców wobec bombardowania. Pierwsza z nich to relacja ocalałego świadka – hibakusha – przywołującego własne przeżycia i wspomnienia, obecna w komiksie i filmie Bosonogi Gen. Druga postawa wobec traumy atomowego bombardowania to odwołanie się wyłącznie do reprezentacji dramatycznego wydarzenia, zaś jej autorami są twórcy urodzeni po 1945 roku, którzy poznali tragedię wyłącznie poprzez przekazy literackie, dokumentalne i filmowe. Ich wizje, zawarte w filmach Akira, Neon Genesis Evangelion, czy Wilcza brygada, realistycznie przedstawiają moment wybuchu. Odzierając go z historycznego tła twórcy anime koncentrują się na społecznych i psychologicznych skutkach tragedii, która do dnia dzisiejszego jest obecna w kolektywnej świadomości Japończyków.
Słowa kluczowe:
kino japońskie, trauma, II wojna światowa, animacja, animeBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kamrowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Polska
Adiunkt na Wydziale Artystycznym Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zajmuje się kinem współczesnym i japońską kulturą popularną.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Agnieszka Kamrowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kamrowska, „Happy Together” - chińskie kino drogi , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Agnieszka Kamrowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Agnieszka Kamrowska, Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr