Filmy AI: kino z doliny niesamowitości
Agnieszka Kamrowska
agnieszka.kamrowska@gmail.comUniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271
Abstrakt
Dzięki rozwojowi algorytmów sztucznej inteligencji możliwe jest generowanie scenariuszy filmowych, efektów specjalnych oraz innych elementów warstwy wizualnej, a nawet krótkich sekwencji filmowych. Celem artykułu jest przedstawienie, jak w obrębie istniejących gatunków wykorzystuje się narzędzia sztucznej inteligencji. W tekście opisano, w jaki sposób technologia ta wpływa na kształt warstwy fabularnej, wizualnej i montażowej oraz ostateczny odbiór filmu. Jednym z możliwych aspektów odbiorczych jest efekt doliny niesamowitości polegający na tym, że wygenerowana komputerowo obsada, nie dość realistyczna, wywołuje niepokój u widzów. Bazując na obecnych tendencjach, autorka publikacji przewiduje, jakie nowe konwencje mogą się pojawić dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Na podstawie analizy możliwości, jakie dają narzędzia AI, zostały przedstawione również pozytywne i negatywne skutki wprowadzenia algorytmów do przemysłu filmowego.
Słowa kluczowe:
filmy AI, gatunek filmowy, science fiction, animacja, sztuczna inteligencjaBibliografia
Anandraj, K. C., Aravind, S. (2023). The Impact of AI Revolution in Transforming Film Making Industry for the Digital Age. ILIS Journal of Librarianship and Informatics, 6 (2), ss. 82-91.
Google Scholar
Bordwell, D., Thompson, K. (2016). Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie (tłum. B. Rosińska). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
Google Scholar
Cole, D. (2024). The Chinese Room Argument. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. PlatoStanford.edu. https://plato.stanford.edu/archives/win2024/entries/chinese-room
Google Scholar
Grant, B. K. (2007). Film Genre: From Iconography to Ideology. New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Heaven, W. D. (2023, 1 czerwca). Welcome to the New Surreal: How AI-generated Video Is Changing Film. TechnologyReview.com. https://www.technologyreview. com/2023/06/01/1073858/surreal-ai-generative-video-changing-film
Google Scholar
Helman, A. (1990). Film gangsterski. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Helman, A., Pitrus, A. (2008). Podstawy wiedzy o filmie. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Kurzweil, R. (2024). Osobliwość coraz bliżej. Kiedy połączymy się z AI (tłum. T. Lanczewski). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Google Scholar
Loska, K. (2005). Gatunek filmowy. W: R. Syska (red.), Słownik filmu (ss. 71-72). Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Google Scholar
Młodawski, G. (2011, 20 lipca). Dlaczego boimy się androidów?. Gazeta.pl. https://next.gazeta.pl/internet/7,104530,9978484,dlaczego-boimy-sie-androidow.html
Google Scholar
Penrose, R. (1996). Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki (tłum. P. Amsterdamski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Penrose, R. (2000). Cienie umysłu. Poszukiwanie naukowej teorii świadomości (tłum. P. Amsterdamski). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Russell, S., Norvig, P. (2023). Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1 (tłum. A. Grażyński). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar
Russell, S., Norvig, P. (2023). Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2 (tłum. A. Grażyński). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar
Searle, J. (2010). Umysł. Krótkie wprowadzenie (tłum. J. Karłowski). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Totlani, K. (2023). The Evolution of Generative AI: Implications for the Media and Film Industry. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology, 11 (X), ss. 973-980. https://doi.org/10.22214/IJRASET.2023.56140
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kamrowskaagnieszka.kamrowska@gmail.com
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271
Adiunktka w Instytucie Sztuki i Designu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zajmuje się kinem współczesnym, sztuką nowych mediów i kulturą azjatycką. Autorka licznych tekstów poświęconych anime, filmom japońskim i amerykańskim.
Statystyki
Abstract views: 9PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Kamrowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kamrowska, „Happy Together” - chińskie kino drogi , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Agnieszka Kamrowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Agnieszka Kamrowska, Teatr bunraku w filmie „Lalki” Takeshiego Kitano , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Agnieszka Kamrowska, Dzieci apokalipsy. Atomowa trauma jako motyw japońskiej animacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Agnieszka Kamrowska, Mechanika i anatomia. Wideoklipy i instalacje Chrisa Cunninghama , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Agnieszka Kamrowska, Amerykańskie przebudzenia. Transgresja ideologiczna w filmach Davida Finchera , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Agnieszka Kamrowska, Człowiek zurbanizowany. Shinya Tsukamoto i jego filmy , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji