Gra o człowieka. „Swój wśród obcych, obcy wśród swoich” Nikity Michałkowa
Abstrakt
Pełnometrażowy debiut fabularny Nikity Michałkowa, Swój wśród obcych, obcy wśród swoich (1974), odebrany był przez krytykę (a po latach oceniany przez samego reżysera), dość krytycznie. Uznano, że film ten jest zbyt brawurowy, że stanowi pole do popisu dla młodego, pełnego energii i wiary w siebie twórcy, który chce pokazać wszystkie swoje możliwości, popisać się. Mimo tej przesady w popisywaniu się swym talentem reżyserskim Michałkow z całą pewnością osiągnął swój cel: został dostrzeżony. Nawet jeśli krytykowano jego manierę reżyserską, która niekorzystnie odbiła się na komunikatywności filmu, przyznawano, że pojawiła się w kinie nowa osobowość. Demby skupia się na konstrukcji filmu przypominającej strukturę gry – nie ma tu znaczenia „prawda historyczna”, ważne jest tylko to, że walczą ze sobą dwie drużyny („Biali” i „Czerwoni”) i że w walce tej trzeba odnieść zwycięstwo, osiągnąć cel. Co jest tym celem? Prawdziwym trofeum, o które toczy się gra, jest prawda i odzyskanie wiary w człowieka. Owa gra ma jeszcze inne oblicze – to gra z medium filmowym, z niewyczerpanym źródłem, jakim jest kino.
Słowa kluczowe:
Nikita Michałkow, gra, debiutBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łucja Dembykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktor, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Obecnie przygotowuje rozprawę habilitacyjną poświęconą twórczości Nikity Michałkowa.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Łucja Demby

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łucja Demby, Zdalne kino. Samotność widza wobec zmysłowego charakteru recepcji filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Łucja Demby, Kozioł ofiarny i człowiek bez skazy. Sprawa Dreyfusa w filmie Romana Polańskiego „Oficer i szpieg” i wybrane problemy jego recepcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Łucja Demby, Kinofilia szerokokątna. Wybrane aspekty „nowej kinofilii” w piśmiennictwie francuskim – diagnozy i definicje , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Łucja Demby, Obraz powinien wychodzić poza ramy. Struktura „mis en abyme” dramatu Edmonda Rostanda i spektaklu Denisa Podalydèsa „Cyrano de Bergerac” , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Łucja Demby, Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci... O fascynacji obrazem filmowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)