Krystalizacja uczuć w obrazie filmowym. O „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest propozycją analizy filmu Kazimierza Kutza Nikt nie woła w kontekście teorii krystalizacji uczuć zaczerpniętej ze studium Stendhala O miłości. Inspiracje Stendhalowskie decydują o emocjonalnej logice i chronologii filmu, o następstwie zdarzeń, ale przede wszystkim o sposobach konstruowania ich obrazowych reprezentacji. Teoria krystalizacji uczuć gwarantowała twórcom zachowanie dystansu do psychologicznej i emocjonalnej zawartości filmu, zaś śmiały gest zerwania z fabularną logiką wydarzeń sprawił, że film przestał opowiadać historię miłości, a koncentrował się na poszukiwaniu nowych sposobów pokazywania kolejnych etapów rozwijającego się uczucia.



Słowa kluczowe:

Stendhal, Kazimierz Kutz, emocje, afekt

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2008) „Krystalizacja uczuć w obrazie filmowym. O «Nikt nie woła» Kazimierza Kutza”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 148–166. doi: 10.36744/kf.3203.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Asystent w Zakładzie Filmu i Audiowizualności w Instytu­cie Kultury Polskiej UW; red. nacz. portalu literacko-filozoficznego „Orgia Myśli”. Zajmuje się teorią obrazu filmowego oraz antropologią ciała.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.