„Gesamtkunstwerk” w dobie postmodernizmu. Peter Greenaway i walizki Tulse’a Lupera

Antoni Michnik

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst dotyczy złożonego multimedialnego projektu Tulse Luper Suitcases autorstwa Petera Greenawaya. Ów projekt obejmuje filmy, książki, wystawy, strony internetowe, grę on-line oraz rozmaite przedsięwzięcia teatralne. Michnik zastanawia się nad tym, w jakim sensie można ten ambitny projekt potraktować jako współczesną realizację koncepcji Gesamtkunstwerku. Podążając za myślą Odo Marquarda, analizuje różne sposoby rozumienia tego pojęcia, zastanawiając się nad tym, czy w dobie estetyki fragmentu dzieło totalne ma rację bytu. W drugiej części tekstu autor dekoduje zawarte w projekcie znaczenia, odsłaniając systemy, jakimi Greenaway posługuje się przy jego organizacji, a także tworzywa, jakich używa przy jego konstrukcji. Następnie autor wpisuje omawiane przedsięwzięcie w kontekst XX-wiecznych inicjatyw artystycznych, szczególnie intensywnie śledząc znaczenia toposu walizki.


Słowa kluczowe:

Peter Greenaway, Odo Marquard, walizka

Benjamin Walter, Ulica jednokierunkowa, tłum. A. Kopacki, Sic!, Warszawa 1997, s. 70
  Google Scholar

Borges Jorge Luis, Alef, tłum. Z. Chądzyńska, M. Potok-Nycz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Borges Jorge Luis, Opowiadania, tłum. Z. Chądzyńska, Wyd. Literackie, Kraków 1978.
  Google Scholar

Buchloh Benjamin, Fikcyjne muzeum Marcela Broodthaersa, tłum. J. Kisiel, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005, s. 496.
  Google Scholar

Buchloh Benjamin, Gerhard Richter's "Atlas": The Anomic Archive, „October”, Vol. 88, s. 128
DOI: https://doi.org/10.2307/779227   Google Scholar

Buskirk Martha, Thoroughly modern Marcel, „October” 1994, Vol. 70, s. 123-124.
DOI: https://doi.org/10.2307/779056   Google Scholar

Copeland Roger, Merce Cunningham and the Aesthetic of Collage, „TDR (1988-)” 2002, Vol. 46, Nr 1 (Spring), s. 13.
DOI: https://doi.org/10.1162/105420402753555822   Google Scholar

Demos T. J., Duchamp's Boîte-en-valise: Between Institutional Acculturation and Geopolitical Displacement, „Grey Room”, Summer 2002, Nr 8, s. 8.
DOI: https://doi.org/10.1162/15263810260201580   Google Scholar

Dietz Steve, Kuratorstwo (w) sieci, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005, s. 655-684.
  Google Scholar

Elliott Bridget, Anthony Purdy, Man in a Suitcase: Tulse Luper at Campton Verney, „Image [&] Narrative”, August 2005, Vol. VI, issue 2 (12).
  Google Scholar

Greenaway Peter, Towards a re-invention of cinema, wykład Cinema Militans Lecture, 28.09.2003, http://petergreenaway.org.uk/essay3.html.
  Google Scholar

Kołakowski Leszek, Główne nurty marksizmu, Cz. III Rozkład, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 409-410.
  Google Scholar

Lejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Universitas, Kraków 2001.
  Google Scholar

Levi Primo, The Periodic Table, Cambell, London 1995.
  Google Scholar

Manovich Lev, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 364-365, 461.
  Google Scholar

Marquad Odo, Gesamtkunstwerk und Identitässystem,w: Der Hang zum Gesamtkunstwerk. Europäische Utopien seit 1800, red. H. Seemann, Aarau, Frankfurt a. M. 1983, s. 40-49
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Peter Greenaway, red. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 19-25, 91-93.
  Google Scholar

Michnik Antoni, Greenaway, kino, jego śmierć, jej konsekwencje. Konteksty Walizek Tulse Lupera, „Konteksty” 2010, nr 1, s. 53-63.
  Google Scholar

Noys Benjamin, Tulse Luper Database: Peter Greenaway, the New Media Object and the Art of Exhaustion, w: „Image [&] Narrative”, August 2005, Vol. VI, issue 2.
  Google Scholar

Opening Peter Greenaway’s Tulse Luper Suitcases, http://www.imageandnarrative.be/tulseluper/noys.htm.
  Google Scholar

Peter Greenaway, red. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 66, 93, 96.
  Google Scholar

Peeters Heidi, Tulse Luper Suitcases: Peter Greenaway’s Mediatic Journey through History, „Image [&] Narrative”, August 2005, Vol. VI, issue 2 (12).
  Google Scholar

Rogoff Irit, Terra Infirma. Geography’s visual culture, Routledge, London – New York 2000, s. 51-56.
  Google Scholar

Różanowski Ryszard, Pasaże Waltera Benjamina. Studium myśli, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997, s. 79-83, 119-123.
  Google Scholar

Szerszeń Tomasz, Miasta Waltera Benjamina, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2008, nr 3-4 (282-283), s. 42.
  Google Scholar

Świtek Gabriela, Transkrypcje Gesamtkunstwerku, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2008, nr 3-4 (282-283), s. 47-53.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Michnik, A. (2010) „«Gesamtkunstwerk» w dobie postmodernizmu. Peter Greenaway i walizki Tulse’a Lupera”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 173–193. doi: 10.36744/kf.3066.

Autorzy

Antoni Michnik 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Student Kolegium MISH na UW, współpracownik Radia Roxy.fm; zajmuje się kręgiem kultury niemieckiej, filmem, sztukami wizualnymi.



Statystyki

Abstract views: 13
PDF downloads: 5


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Antoni Michnik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.