„Gesamtkunstwerk” w dobie postmodernizmu. Peter Greenaway i walizki Tulse’a Lupera
Abstrakt
Tekst dotyczy złożonego multimedialnego projektu Tulse Luper Suitcases autorstwa Petera Greenawaya. Ów projekt obejmuje filmy, książki, wystawy, strony internetowe, grę on-line oraz rozmaite przedsięwzięcia teatralne. Michnik zastanawia się nad tym, w jakim sensie można ten ambitny projekt potraktować jako współczesną realizację koncepcji Gesamtkunstwerku. Podążając za myślą Odo Marquarda, analizuje różne sposoby rozumienia tego pojęcia, zastanawiając się nad tym, czy w dobie estetyki fragmentu dzieło totalne ma rację bytu. W drugiej części tekstu autor dekoduje zawarte w projekcie znaczenia, odsłaniając systemy, jakimi Greenaway posługuje się przy jego organizacji, a także tworzywa, jakich używa przy jego konstrukcji. Następnie autor wpisuje omawiane przedsięwzięcie w kontekst XX-wiecznych inicjatyw artystycznych, szczególnie intensywnie śledząc znaczenia toposu walizki.
Słowa kluczowe:
Peter Greenaway, Odo Marquard, walizkaBibliografia
Benjamin Walter, Ulica jednokierunkowa, tłum. A. Kopacki, Sic!, Warszawa 1997, s. 70
Google Scholar
Borges Jorge Luis, Alef, tłum. Z. Chądzyńska, M. Potok-Nycz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.
Google Scholar
Borges Jorge Luis, Opowiadania, tłum. Z. Chądzyńska, Wyd. Literackie, Kraków 1978.
Google Scholar
Buchloh Benjamin, Fikcyjne muzeum Marcela Broodthaersa, tłum. J. Kisiel, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005, s. 496.
Google Scholar
Buchloh Benjamin, Gerhard Richter's "Atlas": The Anomic Archive, „October”, Vol. 88, s. 128
DOI: https://doi.org/10.2307/779227
Google Scholar
Buskirk Martha, Thoroughly modern Marcel, „October” 1994, Vol. 70, s. 123-124.
DOI: https://doi.org/10.2307/779056
Google Scholar
Copeland Roger, Merce Cunningham and the Aesthetic of Collage, „TDR (1988-)” 2002, Vol. 46, Nr 1 (Spring), s. 13.
DOI: https://doi.org/10.1162/105420402753555822
Google Scholar
Demos T. J., Duchamp's Boîte-en-valise: Between Institutional Acculturation and Geopolitical Displacement, „Grey Room”, Summer 2002, Nr 8, s. 8.
DOI: https://doi.org/10.1162/15263810260201580
Google Scholar
Dietz Steve, Kuratorstwo (w) sieci, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005, s. 655-684.
Google Scholar
Elliott Bridget, Anthony Purdy, Man in a Suitcase: Tulse Luper at Campton Verney, „Image [&] Narrative”, August 2005, Vol. VI, issue 2 (12).
Google Scholar
Greenaway Peter, Towards a re-invention of cinema, wykład Cinema Militans Lecture, 28.09.2003, http://petergreenaway.org.uk/essay3.html.
Google Scholar
Kołakowski Leszek, Główne nurty marksizmu, Cz. III Rozkład, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 409-410.
Google Scholar
Lejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Universitas, Kraków 2001.
Google Scholar
Levi Primo, The Periodic Table, Cambell, London 1995.
Google Scholar
Manovich Lev, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 364-365, 461.
Google Scholar
Marquad Odo, Gesamtkunstwerk und Identitässystem,w: Der Hang zum Gesamtkunstwerk. Europäische Utopien seit 1800, red. H. Seemann, Aarau, Frankfurt a. M. 1983, s. 40-49
Google Scholar
Mazierska Ewa, Peter Greenaway, red. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 19-25, 91-93.
Google Scholar
Michnik Antoni, Greenaway, kino, jego śmierć, jej konsekwencje. Konteksty Walizek Tulse Lupera, „Konteksty” 2010, nr 1, s. 53-63.
Google Scholar
Noys Benjamin, Tulse Luper Database: Peter Greenaway, the New Media Object and the Art of Exhaustion, w: „Image [&] Narrative”, August 2005, Vol. VI, issue 2.
Google Scholar
Opening Peter Greenaway’s Tulse Luper Suitcases, http://www.imageandnarrative.be/tulseluper/noys.htm.
Google Scholar
Peter Greenaway, red. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 66, 93, 96.
Google Scholar
Peeters Heidi, Tulse Luper Suitcases: Peter Greenaway’s Mediatic Journey through History, „Image [&] Narrative”, August 2005, Vol. VI, issue 2 (12).
Google Scholar
Rogoff Irit, Terra Infirma. Geography’s visual culture, Routledge, London – New York 2000, s. 51-56.
Google Scholar
Różanowski Ryszard, Pasaże Waltera Benjamina. Studium myśli, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997, s. 79-83, 119-123.
Google Scholar
Szerszeń Tomasz, Miasta Waltera Benjamina, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2008, nr 3-4 (282-283), s. 42.
Google Scholar
Świtek Gabriela, Transkrypcje Gesamtkunstwerku, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2008, nr 3-4 (282-283), s. 47-53.
Google Scholar
Autorzy
Antoni Michnikkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Student Kolegium MISH na UW, współpracownik Radia Roxy.fm; zajmuje się kręgiem kultury niemieckiej, filmem, sztukami wizualnymi.
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Antoni Michnik

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Antoni Michnik, Ścieżki Chrisa Watsona. Afekty i performatywna sprawczość nagrań terenowych w kinie doby katastrofy ekologicznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Antoni Michnik, Techniki audiowizualnej rewitalizacji przeszłości – „I młodzi pozostaną” Petera Jacksona , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Antoni Michnik, Między OP-em, EPI i Fluxusem. „The Flicker” Tony’ego Conrada jako przykład artystycznej strategii symulacji działania substancji psychoaktywnych , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Antoni Michnik, Dyskretny urok „populuxe” – intertekstualne wędrówki scen z „Design for Dreaming” , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Antoni Michnik, Podmiot, czas, światło. Gaspara Noé eksperymenty z realizmem we „Wkraczając w pustkę” , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Antoni Michnik, O konsekwencjach dorastania w autorytarnej wspólnocie. Wokół „Białej wstążki” Michaela Hanekego , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film