Podróż po krainie człowieczeństwa
Abstrakt
Autor recenzuje książkę Łucji Demby pt. Harmonia świata. Twórczość filmowa Nikity Michałkowa (2009). Jak zauważa, ta pionierska monografia kina Nikity Michałkowa jest prawdziwie odkrywcza. To również znakomity przykład humanistyki rozumiejącej oraz dowód wrażliwości estetycznej i talentu pisarskiego, które są rzadko spotykane w literaturze filmowej. Monografia Demby imponuje konsekwencją metodologiczną i rygorystyczną koherencją perspektywy badawczej. Szczepański podkreśla, że w parze z pieczołowitą rekonstrukcją autorskiej ideologii Michałkowa idzie dążenie do ukazania indywidualnej stylistyki reżysera. Zaznacza również, że prawdziwe pole do erudycyjnego popisu Łucja Demby odnajduje w warstwie muzycznej jego filmów. W podsumowaniu recenzent stwierdza, że ta wyjątkowa monografia w pełni zasługuje na zagraniczną promocję i przekłady – przede wszystkim na język rosyjski.
Słowa kluczowe:
Łucja Demby, recenzja, Nikita MichałkowBibliografia
Demby Łucja, Harmonia świata. Twórczość filmowa Nikity Michałkowa, Rabid, Kraków 2009.
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Historyk filmu, krytyk i tłumacz, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i PWSFTviT w Łodzi. Opublikował m.in. Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002, 2007), Jan Troell (2009), Eisenstein - artysta i myśliciel (1982, współred.), Zbigniew Cybulski - aktor XX wieku (1997, współred.), Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2002, współ- red.) i Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów (2007, współred.). Laureat nagród: „Laterna magica” Przewodniczącego Komitetu Kinematografii, „Kina” im. Bolesława Michałka, Polskiej Akademii Nauk i Prezydenta Miasta Gdańska. Znawca kina skandynawskiego i rosyjskiego.
Statystyki
Abstract views: 17PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe