Cicha rewolucja: kobieca perspektywa w filmie dokumentalnym w Polsce
Anna Taszycka
kwartalnik.filmowy@ispan.plKrakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (Polska)
Abstrakt
Autorka opisuje nowe zjawisko, czyli kobiecą falę w dokumencie, na przykładzie analizy dwóch filmów: Komunia w reżyserii Anny Zameckiej (2016) oraz Więzi w reżyserii Zofii Kowalewskiej (2016). W obydwu przypadkach mamy do czynienia z intymnym portretem rodzinnym oglądanym z kobiecej perspektywy. Filmy te wydają się dobrymi przykładami szerszych przemian, jakim współcześnie podlega polskie kino. W obu obrazach brak co prawda perspektywy zaangażowanego feminizmu, a jednak wymykają się one „patriarchalnej perspektywie” z racji konsekwentnego przyjęcia przez autorki kobiecego spojrzenia.
Słowa kluczowe:
Anna Zamecka, Zofia Kowalewska, kino kobieceBibliografia
Czerkawski, Piotr. "Droga do dojrzałości. Mówi Anna Zamecka, reżyserka Komunii". dziennik.pl. Data dostępu: 01.06.2018. http://film.dziennik.pl/news/artykuly/536333,komunia-wywiad-anna-zamecka.html
Google Scholar
Jazdon, Mikołaj. "Gryczełowska/Halladin/Kamieńska", książeczka dołączona do albumu z płytami DVD trzech dokumentalistek: Krystyny Gryczełowskiej, Danuty Halladin i Ireny Kamieńskiej, seria "Polska Szkoła Dokumentu", Warszawa: Narodowy Instytut Audiowizualny, 2009.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. "Współczesny polski film dokumentalny". culture.pl. Data dostępu: 30.05.2018. https://culture.pl/pl/artykul/wspolczesny-polski-film-dokumentalny
Google Scholar
Maciejewski, Łukasz. "Brzydka, gruba i w kapturze. Z Karoliną Bielawską i Anną Zamecką rozmawia Łukasz Maciejewski". "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2017. Data dostępu: 01.06.2018. http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/za-dokumentem/9/brzydka-gruba-i-w-kapturze-z-karolina-bielawska-i-anna-zamecka-rozmawia-lukasz-maciejewski/605
Google Scholar
Świąder, Jacek. "Oscary 2017. Polski film Więzi na liście najlepszych krótkich dokumentów". wyborcza.pl. Data dostępu: 30.05.2018. http://wyborcza.pl/7,101707,20899121,oscary-2017-polski-film-wiezi-na-liscie-najlepszych.html
Google Scholar
Tes, Urszula. "Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej". Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2016.
Google Scholar
Autorzy
Anna Taszyckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Polska
Dr n. hum., filmoznawczyni, adiunkt w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Obecnie współpracuje z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykładała także m.in. w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, na podyplomowych Gender Studies w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, na Gender Studies ISNS Uniwersytetu Warszawskiego, a także prowadziła serię wykładów o awangardzie filmowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Koordynatorka projektu Akademia Polskiego Filmu w Krakowie i Tychach.
Statystyki
Abstract views: 108PDF downloads: 41
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Anna Taszycka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim