Inicjacja i śmierć. Obsesje Nicolasa Roega

Anna Taszycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Taszycka przybliża twórczość brytyjskiego reżysera wraz z charakterystycznymi dla niej wątkami i motywami koncentrując się na analizie dwóch jego filmów: Walkabout i Nie oglądaj się teraz. Wybierając dzieła, których tematyka skupia się wokół sytuacji granicznych – inicjacji i śmierci, autorka bada filmowy świat Roega wraz z cechującą go – obecną na różnych poziomach – ambiwalencją, jako kategorią najbardziej adekwatną do opisu twórczości tego reżysera. Przywołując opinie innych krytyków filmowych, a także posiłkując się własnymi badaniami, Taszycka proponuje opisaną przez Andrzeja Zalewskiego w kontekście kina postmodernistycznego strategiczną dezorientację jako metodę pracy Nicolasa Roega, co stawia tego twórcę w rzędzie reżyserów poprzedzających swoją twórczością kino postmodernistyczne.



Słowa kluczowe:

Nicolas Roeg, ambiwalencja, Andrzej Zalewski, postmodernizm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Taszycka, A. (2006) „Inicjacja i śmierć. Obsesje Nicolasa Roega”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 114–126. doi: 10.36744/kf.3507.

Autorzy

Anna Taszycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się kultu­rą popularną, postmodernizmem i badaniami nad kulturową różnicą płci. Obecnie pracuje nad roz­prawą doktorską pt. Ponowoczesny kryzys tożsa­mości bohatera w kinie amerykańskim.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Anna Taszycka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.