Inicjacja i śmierć. Obsesje Nicolasa Roega
Abstrakt
Taszycka przybliża twórczość brytyjskiego reżysera wraz z charakterystycznymi dla niej wątkami i motywami koncentrując się na analizie dwóch jego filmów: Walkabout i Nie oglądaj się teraz. Wybierając dzieła, których tematyka skupia się wokół sytuacji granicznych – inicjacji i śmierci, autorka bada filmowy świat Roega wraz z cechującą go – obecną na różnych poziomach – ambiwalencją, jako kategorią najbardziej adekwatną do opisu twórczości tego reżysera. Przywołując opinie innych krytyków filmowych, a także posiłkując się własnymi badaniami, Taszycka proponuje opisaną przez Andrzeja Zalewskiego w kontekście kina postmodernistycznego strategiczną dezorientację jako metodę pracy Nicolasa Roega, co stawia tego twórcę w rzędzie reżyserów poprzedzających swoją twórczością kino postmodernistyczne.
Słowa kluczowe:
Nicolas Roeg, ambiwalencja, Andrzej Zalewski, postmodernizmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Taszyckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się kulturą popularną, postmodernizmem i badaniami nad kulturową różnicą płci. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską pt. Ponowoczesny kryzys tożsamości bohatera w kinie amerykańskim.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Anna Taszycka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Anna Taszycka, Cicha rewolucja: kobieca perspektywa w filmie dokumentalnym w Polsce , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Anna Taszycka, „Bent”, czyli bliżej Becketta , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Anna Taszycka, Sztuka jest energią! , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Anna Taszycka, Surfikcja „Przygody człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów