„Bent”, czyli bliżej Becketta
Abstrakt
Taszycka analizuje film Bent w reżyserii Seana Mathiasa z 1997 roku. Akcja obrazu rozgrywa się w latach 30. w hitlerowskich Niemczech. Główny bohater filmu – Max (Clive Owen) trafia do obozu w Dachau, gdzie jednak nie przyznaje się do swojego homoseksualizmu, podając się za Żyda. W konsekwencji na jego pasiaku zamiast różowego trójkąta widnieje żółta gwiazda Dawida. Max poznaje podczas transportu Horsta (Lothaire Blumenau), który z dumą nosi w obozie różowy trójkąt. W ostatniej scenie filmu Max także zakłada na siebie pasiak z różowym trójkątem, a film Bent staje się tym samym opowieścią o jego poszukiwaniu tożsamościowej identyfikacji. Taszycka podkreśla celową, teatralną sztuczność filmu Mathiasa. Odnajduje w niej dążenie do osiągnięcia efektu obcości, znanego z teatru Bertolda Brechta, ale w poszukiwaniu teatralnych analogii idzie jeszcze o krok dalej. W oszczędnej formie filmu, jego teatralizacji, rytmie i symbolice odczytuje odniesienia do teatru Samuela Becketta, klasyfikując tym samym Benta jako film Beckettowski.
Słowa kluczowe:
Sean Mathias, Holokaust, Bertold Brecht, Samuel BeckettBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Taszyckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
W 2007 roku w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego obroniła doktorat pt. Ponowoczesny kryzys tożsamości bohatera w kinie amerykańskim. W obrębie jej zainteresowań znajduje się współczesne kino amerykańskie, głównie twórczość niezależnych reżyserów. Interesuje sie także tematyką gender, kinem mniejszości seksualnych oraz problematyką filmowej awangardy.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Anna Taszycka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Anna Taszycka, Cicha rewolucja: kobieca perspektywa w filmie dokumentalnym w Polsce , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Anna Taszycka, Sztuka jest energią! , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Anna Taszycka, Surfikcja „Przygody człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów