Surfikcja „Przygody człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów

Anna Taszycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Anna Taszycka powraca do jednego z pierwszych filmów eksperymentalnych w duchu awangardy, jakie powstały w Polsce w okresie międzywojnia. Wyodrębnia w nim elementy autotematyczne zastanawiając się, jaką pełnią funkcję w dziele filmowym. Poszukując odpowiedzi na to pytanie patrzy na zagadnienie awangardy z szerszej perspektywy i zwraca się w kierunku awangardy literackiej. Sięga po kategorię surfikcji, zaproponowaną przez Raymonda Federmana w celu opisania przemian w amerykańskiej (choć nie tylko) literaturze, dzisiaj nazywanej postmodernistyczną. Analizując film Themersonów pod kątem obecnej w nim surfikcji dostrzega, że dokonania XX-wiecznej awangardy filmowej zdają się potwierdzać późniejsze spostrzeżenia Federmana o odrzuceniu w dziele literackim kategorii rzeczywistości na rzecz specyficznie skonstruowanej fikcji.



Słowa kluczowe:

Themersonowie, awangarda, okres międzywojenny, surfikcja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Taszycka, A. (2007) „Surfikcja «Przygody człowieka poczciwego» Franciszki i Stefana Themersonów”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 14–22. doi: 10.36744/kf.3320.

Autorzy

Anna Taszycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Kończy rozprawę doktor­ska zatytułowaną Ponowoczesny kryzys tożsamo­ści bohatera w kinie amerykańskim w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Anna Taszycka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.