Surfikcja „Przygody człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów
Abstrakt
Anna Taszycka powraca do jednego z pierwszych filmów eksperymentalnych w duchu awangardy, jakie powstały w Polsce w okresie międzywojnia. Wyodrębnia w nim elementy autotematyczne zastanawiając się, jaką pełnią funkcję w dziele filmowym. Poszukując odpowiedzi na to pytanie patrzy na zagadnienie awangardy z szerszej perspektywy i zwraca się w kierunku awangardy literackiej. Sięga po kategorię surfikcji, zaproponowaną przez Raymonda Federmana w celu opisania przemian w amerykańskiej (choć nie tylko) literaturze, dzisiaj nazywanej postmodernistyczną. Analizując film Themersonów pod kątem obecnej w nim surfikcji dostrzega, że dokonania XX-wiecznej awangardy filmowej zdają się potwierdzać późniejsze spostrzeżenia Federmana o odrzuceniu w dziele literackim kategorii rzeczywistości na rzecz specyficznie skonstruowanej fikcji.
Słowa kluczowe:
Themersonowie, awangarda, okres międzywojenny, surfikcjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Taszyckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Kończy rozprawę doktorska zatytułowaną Ponowoczesny kryzys tożsamości bohatera w kinie amerykańskim w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Anna Taszycka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Anna Taszycka, Cicha rewolucja: kobieca perspektywa w filmie dokumentalnym w Polsce , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Anna Taszycka, Świat na wspak. „Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki i Stefana Themersonów jako film-walizka , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Anna Taszycka, „Bent”, czyli bliżej Becketta , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Anna Taszycka, Sztuka jest energią! , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Anna Taszycka, Inicjacja i śmierć. Obsesje Nicolasa Roega , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)