Silent Revolution: A Women’s Perspective in Documentary Film in Poland

Anna Taszycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Andrzej Frycz Modrzewski Academy in Cracow (Poland)

Abstract

The author describes a new phenomenon, that is a female wave in documentary film, on the example of the analysis of two films: Communion directed by Anna Zamecka (2016) and Ties directed by Zofia Kowalewska (2016). In both cases, we are dealing with an intimate family portrait viewed from a female perspective. Both films seem to be good examples of wider changes that Polish cinema is currently subject to. In the films Communion and Ties, there is a lack of perspectives of committed feminism, yet both escape the “patriarchal perspective” because of the authors’ consistent adoption of a woman’s gaze.


Keywords:

Anna Zamecka, Zofia Kowalewska, women's cinema

Czerkawski, Piotr. "Droga do dojrzałości. Mówi Anna Zamecka, reżyserka Komunii". dziennik.pl. Data dostępu: 01.06.2018. http://film.dziennik.pl/news/artykuly/536333,komunia-wywiad-anna-zamecka.html
  Google Scholar

Jazdon, Mikołaj. "Gryczełowska/Halladin/Kamieńska", książeczka dołączona do albumu z płytami DVD trzech dokumentalistek: Krystyny Gryczełowskiej, Danuty Halladin i Ireny Kamieńskiej, seria "Polska Szkoła Dokumentu", Warszawa: Narodowy Instytut Audiowizualny, 2009.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. "Współczesny polski film dokumentalny". culture.pl. Data dostępu: 30.05.2018. https://culture.pl/pl/artykul/wspolczesny-polski-film-dokumentalny
  Google Scholar

Maciejewski, Łukasz. "Brzydka, gruba i w kapturze. Z Karoliną Bielawską i Anną Zamecką rozmawia Łukasz Maciejewski". "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2017. Data dostępu: 01.06.2018. http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/za-dokumentem/9/brzydka-gruba-i-w-kapturze-z-karolina-bielawska-i-anna-zamecka-rozmawia-lukasz-maciejewski/605
  Google Scholar

Świąder, Jacek. "Oscary 2017. Polski film Więzi na liście najlepszych krótkich dokumentów". wyborcza.pl. Data dostępu: 30.05.2018. http://wyborcza.pl/7,101707,20899121,oscary-2017-polski-film-wiezi-na-liscie-najlepszych.html
  Google Scholar

Tes, Urszula. "Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej". Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2016.
  Google Scholar


Published
2018-09-30

Cited by

Taszycka, A. (2018) “Silent Revolution: A Women’s Perspective in Documentary Film in Poland”, Kwartalnik Filmowy, (103), pp. 105–112. doi: 10.36744/kf.1917.

Authors

Anna Taszycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Andrzej Frycz Modrzewski Academy in Cracow Poland

Dr n. hum., filmoznawczyni, adiunkt w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Obecnie współpracuje z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Wykładała także m.in. w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, na podyplomowych Gender Studies w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, na Gender Studies ISNS Uniwer­sytetu Warszawskiego, a także prowadziła serię wykładów o awangardzie filmowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Koordynatorka pro­jektu Akademia Polskiego Filmu w Krakowie i Tychach.



Statistics

Abstract views: 40
PDF downloads: 20


License

Copyright (c) 2018 Anna Taszycka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.