Przygody Stasia i Nel w świecie marketingowego PR-u. Analiza kampanii promocyjnej „W pustyni i w puszczy” Gavina Hooda
Emil Sowiński
emil.sowinski@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Abstrakt
Polski film dla dzieci i młodzieży nieczęsto był przedmiotem zainteresowania badaczy filmu. Jeszcze rzadziej zajmowano się zagadnieniami związanymi z jego produkcją, dystrybucją oraz promocją. Niniejszy artykuł jest próbą wypełnienia tej luki. Przedmiotem zainteresowania autora tekstu są działania z zakresu marketingowego PR-u, które miały miejsce w procesie promocji W pustyni i w puszczy (reż. Gavin Hood, 2001). Autor bada, na ile podjęta strategia PR-owa bazowała na schemacie, który sprawdził się przy okazji promocji Ogniem i mieczem (reż. Jerzy Hoffman, 1999), a także czy jej autorki inspirowały się działaniami, które podjęto w epoce gierkowskiej przy promocji pierwszej adaptacji powieści Henryka Sienkiewicza – W pustyni i w puszczy (1973) w reżyserii Władysława Ślesickiego. W analizie tej autor zastanawia się również nad wpływem działań PR-owych na recepcję krytyczną filmu, do czego służą mu archiwalne materiały prasowe.
Słowa kluczowe:
public relations, media relations, promocja filmu, Władysław Ślesicki, Gavin HoodBibliografia
[NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (4), s. 10.
Google Scholar
[NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (5), s. 8.
Google Scholar
Adamczak, M. (2010). Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Adamowicz-Grzyb, G. (2014). Jak promowano film „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana. Warszawa: FORTIMA Tłumaczenia – Edukacja – Media.
Google Scholar
Chomiuk, A. (2019). Wokół Sienkiewicza. Listy – biografie – ekranizacje. Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Cichoń, A. (2004). W kręgu zagadnień literatury kolonialnej – „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura, (1), ss. 91-108.
Google Scholar
Ciecierska, B. (1973). Remis z Sienkiewiczem. Tygodnik Demokratyczny, (44), s. 14.
Google Scholar
Davis, A. (2007). Public relations (tłum. G. Dąbkowski). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Eisler, J. (1991). Marzec 1968. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Gawroński, S. (2006). Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
Google Scholar
Gazda, J. (1969). W pustyni i w puszczy. Ekran, (47), s. 15.
Google Scholar
Gębicka, E. (2006). Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Giza, B. (oprac.) (2013). Polska krytyka filmowa. Panel dyskusyjny. W: P. Zwierzchowski, B. Giza (red.), Polskie piśmiennictwo filmowe (ss. 11-21). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Hollender, B. (1999). Dla dzieci XXI wieku. Rzeczpospolita, (279), s. 8.
Google Scholar
Hołownia, S. (2000). Barbie w Afryce. Gazeta Wyborcza, (46), s. 10.
Google Scholar
Kałużyński, Z. (1973). Kino podnieca Polaków. Polityka, (44), s. 9.
Google Scholar
Kołodyński, A. (2001). Czworo dzieci i Afryka. Kino, (4), ss. 38-39.
Google Scholar
Kucharski, K. (2002). Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000. Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
Google Scholar
Kurczuk, S. (2022, 8 lutego). „Akademia Pana Kleksa”: w nowym filmie pojawi się drastyczna zmiana. O co chodzi?. Rozrywka.RadioZet.pl. https://rozrywka.radiozet.pl/Filmy/Akademia-Pana-Kleksa-nowy-film-bedzie-roznil-sie-od-oryginalu-WIDEO
Google Scholar
Kwiatkowski, K. (2001). Bohaterowie z lamusa. Rzeczpospolita, (70), s. A13.
Google Scholar
Marszałek, R. (1971). Afery obsadowe. Współczesność, (13), s. 12.
Google Scholar
Michalski, C. (1973). W pustyni i w puszczy. Perspektywy, (43), s. 10.
Google Scholar
Mielczarek, T. (2005). Telewizyjne upodobania Polaków na przełomie XX i XXI wieku. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, 7 (18), ss. 185-200.
Google Scholar
Mizierski, S. (2000). Przepraszam, kto to nakręci?. Polityka, (46), ss. 54-57.
Google Scholar
Natkaniec, B. (1974). Choć „Kali być król” i „słoń bujać na trąbie” – nie należy uszczęśliwiać dzieci na siłę. Echo Krakowa, (32), s. 5.
Google Scholar
Nowak, M. (2001). Inwazja „poprawiaczy”. Myśl Polska o Kulturze, (4), s. 1.
Google Scholar
Nurczyńska, E. (1973). Staś i Nel na ekranie. Odgłosy, (43), s. 10.
Google Scholar
Nurczyńska-Fidelska, E. (1997). Ludyczne aspekty filmowych adaptacji utworów Henryka Sienkiewicza. W: E. Nurczyńska-Fidelska, Z. Batko (red.), Wokół problemów adaptacji filmowej (ss. 65-78). Łódź: Centralny Gabinet Edukacji Filmowej Dzieci i Młodzieży.
Google Scholar
Olędzki, J. (2013). Public relations i marketing medialny. Zarządzenia komunikacją i wizerunkiem w nauce o mediach. Studia Medioznawcze, (4), s. 27-35.
Google Scholar
Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.) (2010). Leksykon public relations. Rzeszów: Wydawnictwo Newsline.
Google Scholar
Pławuszewski, P. (2017). Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Ślesicki, W. (1986). Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Terentiew, R. (2001). Egzamin z politycznej poprawności. Tygodnik Solidarność, (16), s. 20.
Google Scholar
Wachowicz, B. (1970). „W pustyni i w puszczy” w wersji ekranowej. Rozmowa z reżyserem Władysławem Ślesickim. Ekran, (4), s. 11.
Google Scholar
Wolak, J. (2001). W piasku i w lasku, czyli jak Hood zamordował Sienkiewicza. Nasz Dziennik, (77), s. 7.
Google Scholar
Autorzy
Emil Sowińskiemil.sowinski@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Historyk filmu, asystent na Uniwersytecie Łódzkim (Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych). Prowadzi projekt badawczy poświęcony działalności Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego. Jego zainteresowania obejmują historię kultury filmowej w Polsce oraz ekonomię kina. W 2018 r. otrzymał I nagrodę w Konkursie im. prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej na najlepszą pracę magisterską o kinie polskim. W latach 2018-2020 był zatrudniony jako współpracownik projektu grantowego „Rozpowszechnianie filmów w Polsce w latach 1945-1989: ogólnokrajowe ramy instytucjonalne i lokalne studium przypadku” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Statystyki
Abstract views: 285PDF downloads: 316
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Emil Sowiński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Emil Sowiński, Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Emil Sowiński, Działalność producencka Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Emil Sowiński, Finansowanie „amerykańskich filmów polskich” w świetle badań archiwalnych. Przypadek Władysława Pasikowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Emil Sowiński, Idea studia dla młodych filmowców. Studio Munka – powstanie, działalność i produkcyjny dialog z przeszłością , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń