The Adventures of Staś and Nel in the World of Marketing PR: An Analysis of the Promotional Campaign for Gavin Hood’s “In Desert and Wilderness”

Emil Sowiński

emil.sowinski@uni.lodz.pl
University of Lodz (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989

Abstract

Polish film for children and young adults has not often drawn the interest of film researchers. Issues related to its production, distribution, and promotion have been addressed even less frequently. This article is an attempt to fill this gap. It discusses the marketing public relations activities undertaken to promote In Desert and Wilderness (W pustyni i w puszczy, dir. Gavin Hood, 2001). The author examines to what extent the PR strategy was based on a formula that worked well in the case of With Fire and Sword (Ogniem i mieczem, dir. Jerzy Hoffman, 1999), as well as whether the publicists were inspired by activities undertaken during the promotion of the first adaptation of Henryk Sienkiewicz’s novel – In Desert and Wilderness (1973), directed by Władysław Ślesicki. In this analysis, the author also examines the impact of PR activities on the critical reception of the film, drawing on archival press articles.


Keywords:

public relations, media relations, film marketing, Władysław Ślesicki, Gavin Hood

[NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (4), s. 10.
  Google Scholar

[NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (5), s. 8.
  Google Scholar

Adamczak, M. (2010). Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Adamowicz-Grzyb, G. (2014). Jak promowano film „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana. Warszawa: FORTIMA Tłumaczenia – Edukacja – Media.
  Google Scholar

Chomiuk, A. (2019). Wokół Sienkiewicza. Listy – biografie – ekranizacje. Kraków: Collegium Columbinum.
  Google Scholar

Cichoń, A. (2004). W kręgu zagadnień literatury kolonialnej – „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura, (1), ss. 91-108.
  Google Scholar

Ciecierska, B. (1973). Remis z Sienkiewiczem. Tygodnik Demokratyczny, (44), s. 14.
  Google Scholar

Davis, A. (2007). Public relations (tłum. G. Dąbkowski). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  Google Scholar

Eisler, J. (1991). Marzec 1968. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Gawroński, S. (2006). Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
  Google Scholar

Gazda, J. (1969). W pustyni i w puszczy. Ekran, (47), s. 15.
  Google Scholar

Gębicka, E. (2006). Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Giza, B. (oprac.) (2013). Polska krytyka filmowa. Panel dyskusyjny. W: P. Zwierzchowski, B. Giza (red.), Polskie piśmiennictwo filmowe (ss. 11-21). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  Google Scholar

Hollender, B. (1999). Dla dzieci XXI wieku. Rzeczpospolita, (279), s. 8.
  Google Scholar

Hołownia, S. (2000). Barbie w Afryce. Gazeta Wyborcza, (46), s. 10.
  Google Scholar

Kałużyński, Z. (1973). Kino podnieca Polaków. Polityka, (44), s. 9.
  Google Scholar

Kołodyński, A. (2001). Czworo dzieci i Afryka. Kino, (4), ss. 38-39.
  Google Scholar

Kucharski, K. (2002). Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000. Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
  Google Scholar

Kurczuk, S. (2022, 8 lutego). „Akademia Pana Kleksa”: w nowym filmie pojawi się drastyczna zmiana. O co chodzi?. Rozrywka.RadioZet.pl. https://rozrywka.radiozet.pl/Filmy/Akademia-Pana-Kleksa-nowy-film-bedzie-roznil-sie-od-oryginalu-WIDEO
  Google Scholar

Kwiatkowski, K. (2001). Bohaterowie z lamusa. Rzeczpospolita, (70), s. A13.
  Google Scholar

Marszałek, R. (1971). Afery obsadowe. Współczesność, (13), s. 12.
  Google Scholar

Michalski, C. (1973). W pustyni i w puszczy. Perspektywy, (43), s. 10.
  Google Scholar

Mielczarek, T. (2005). Telewizyjne upodobania Polaków na przełomie XX i XXI wieku. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, 7 (18), ss. 185-200.
  Google Scholar

Mizierski, S. (2000). Przepraszam, kto to nakręci?. Polityka, (46), ss. 54-57.
  Google Scholar

Natkaniec, B. (1974). Choć „Kali być król” i „słoń bujać na trąbie” – nie należy uszczęśliwiać dzieci na siłę. Echo Krakowa, (32), s. 5.
  Google Scholar

Nowak, M. (2001). Inwazja „poprawiaczy”. Myśl Polska o Kulturze, (4), s. 1.
  Google Scholar

Nurczyńska, E. (1973). Staś i Nel na ekranie. Odgłosy, (43), s. 10.
  Google Scholar

Nurczyńska-Fidelska, E. (1997). Ludyczne aspekty filmowych adaptacji utworów Henryka Sienkiewicza. W: E. Nurczyńska-Fidelska, Z. Batko (red.), Wokół problemów adaptacji filmowej (ss. 65-78). Łódź: Centralny Gabinet Edukacji Filmowej Dzieci i Młodzieży.
  Google Scholar

Olędzki, J. (2013). Public relations i marketing medialny. Zarządzenia komunikacją i wizerunkiem w nauce o mediach. Studia Medioznawcze, (4), s. 27-35.
  Google Scholar

Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.) (2010). Leksykon public relations. Rzeszów: Wydawnictwo Newsline.
  Google Scholar

Pławuszewski, P. (2017). Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Ślesicki, W. (1986). Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Terentiew, R. (2001). Egzamin z politycznej poprawności. Tygodnik Solidarność, (16), s. 20.
  Google Scholar

Wachowicz, B. (1970). „W pustyni i w puszczy” w wersji ekranowej. Rozmowa z reżyserem Władysławem Ślesickim. Ekran, (4), s. 11.
  Google Scholar

Wolak, J. (2001). W piasku i w lasku, czyli jak Hood zamordował Sienkiewicza. Nasz Dziennik, (77), s. 7.
  Google Scholar


Published
2023-04-06

Cited by

Sowiński, E. (2023) “The Adventures of Staś and Nel in the World of Marketing PR: An Analysis of the Promotional Campaign for Gavin Hood’s ‘In Desert and Wilderness’”, Kwartalnik Filmowy, (121), pp. 119–143. doi: 10.36744/kf.1462.

Authors

Emil Sowiński 
emil.sowinski@uni.lodz.pl
University of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989

Historian of film at the University of Lodz (Department of Film and Audiovisual Media). Principal investigator in a research project on the production process at the Karol Irzykowski Film Studio. His research interests include the history of film culture in Poland and the economy of cinema. In 2018, he was awarded the first prize in Professor Ewelina Nurczyńska-Fidelska Competition for the Best Master’s Thesis on Polish Cinema. In 2018-2020, he was a co-investigator in the research project “Film Distribution and Exhibition in Poland: 1945-1989”, funded by the Polish National Science Centre.



Statistics

Abstract views: 285
PDF downloads: 316


License

Copyright (c) 2023 Emil Sowiński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.