The Adventures of Staś and Nel in the World of Marketing PR: An Analysis of the Promotional Campaign for Gavin Hood’s “In Desert and Wilderness”
Emil Sowiński
emil.sowinski@uni.lodz.plUniversity of Lodz (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Abstract
Polish film for children and young adults has not often drawn the interest of film researchers. Issues related to its production, distribution, and promotion have been addressed even less frequently. This article is an attempt to fill this gap. It discusses the marketing public relations activities undertaken to promote In Desert and Wilderness (W pustyni i w puszczy, dir. Gavin Hood, 2001). The author examines to what extent the PR strategy was based on a formula that worked well in the case of With Fire and Sword (Ogniem i mieczem, dir. Jerzy Hoffman, 1999), as well as whether the publicists were inspired by activities undertaken during the promotion of the first adaptation of Henryk Sienkiewicz’s novel – In Desert and Wilderness (1973), directed by Władysław Ślesicki. In this analysis, the author also examines the impact of PR activities on the critical reception of the film, drawing on archival press articles.
Keywords:
public relations, media relations, film marketing, Władysław Ślesicki, Gavin HoodReferences
[NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (4), s. 10.
Google Scholar
[NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (5), s. 8.
Google Scholar
Adamczak, M. (2010). Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Adamowicz-Grzyb, G. (2014). Jak promowano film „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana. Warszawa: FORTIMA Tłumaczenia – Edukacja – Media.
Google Scholar
Chomiuk, A. (2019). Wokół Sienkiewicza. Listy – biografie – ekranizacje. Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Cichoń, A. (2004). W kręgu zagadnień literatury kolonialnej – „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura, (1), ss. 91-108.
Google Scholar
Ciecierska, B. (1973). Remis z Sienkiewiczem. Tygodnik Demokratyczny, (44), s. 14.
Google Scholar
Davis, A. (2007). Public relations (tłum. G. Dąbkowski). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Eisler, J. (1991). Marzec 1968. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Gawroński, S. (2006). Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
Google Scholar
Gazda, J. (1969). W pustyni i w puszczy. Ekran, (47), s. 15.
Google Scholar
Gębicka, E. (2006). Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Giza, B. (oprac.) (2013). Polska krytyka filmowa. Panel dyskusyjny. W: P. Zwierzchowski, B. Giza (red.), Polskie piśmiennictwo filmowe (ss. 11-21). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Hollender, B. (1999). Dla dzieci XXI wieku. Rzeczpospolita, (279), s. 8.
Google Scholar
Hołownia, S. (2000). Barbie w Afryce. Gazeta Wyborcza, (46), s. 10.
Google Scholar
Kałużyński, Z. (1973). Kino podnieca Polaków. Polityka, (44), s. 9.
Google Scholar
Kołodyński, A. (2001). Czworo dzieci i Afryka. Kino, (4), ss. 38-39.
Google Scholar
Kucharski, K. (2002). Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000. Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
Google Scholar
Kurczuk, S. (2022, 8 lutego). „Akademia Pana Kleksa”: w nowym filmie pojawi się drastyczna zmiana. O co chodzi?. Rozrywka.RadioZet.pl. https://rozrywka.radiozet.pl/Filmy/Akademia-Pana-Kleksa-nowy-film-bedzie-roznil-sie-od-oryginalu-WIDEO
Google Scholar
Kwiatkowski, K. (2001). Bohaterowie z lamusa. Rzeczpospolita, (70), s. A13.
Google Scholar
Marszałek, R. (1971). Afery obsadowe. Współczesność, (13), s. 12.
Google Scholar
Michalski, C. (1973). W pustyni i w puszczy. Perspektywy, (43), s. 10.
Google Scholar
Mielczarek, T. (2005). Telewizyjne upodobania Polaków na przełomie XX i XXI wieku. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, 7 (18), ss. 185-200.
Google Scholar
Mizierski, S. (2000). Przepraszam, kto to nakręci?. Polityka, (46), ss. 54-57.
Google Scholar
Natkaniec, B. (1974). Choć „Kali być król” i „słoń bujać na trąbie” – nie należy uszczęśliwiać dzieci na siłę. Echo Krakowa, (32), s. 5.
Google Scholar
Nowak, M. (2001). Inwazja „poprawiaczy”. Myśl Polska o Kulturze, (4), s. 1.
Google Scholar
Nurczyńska, E. (1973). Staś i Nel na ekranie. Odgłosy, (43), s. 10.
Google Scholar
Nurczyńska-Fidelska, E. (1997). Ludyczne aspekty filmowych adaptacji utworów Henryka Sienkiewicza. W: E. Nurczyńska-Fidelska, Z. Batko (red.), Wokół problemów adaptacji filmowej (ss. 65-78). Łódź: Centralny Gabinet Edukacji Filmowej Dzieci i Młodzieży.
Google Scholar
Olędzki, J. (2013). Public relations i marketing medialny. Zarządzenia komunikacją i wizerunkiem w nauce o mediach. Studia Medioznawcze, (4), s. 27-35.
Google Scholar
Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.) (2010). Leksykon public relations. Rzeszów: Wydawnictwo Newsline.
Google Scholar
Pławuszewski, P. (2017). Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Ślesicki, W. (1986). Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Terentiew, R. (2001). Egzamin z politycznej poprawności. Tygodnik Solidarność, (16), s. 20.
Google Scholar
Wachowicz, B. (1970). „W pustyni i w puszczy” w wersji ekranowej. Rozmowa z reżyserem Władysławem Ślesickim. Ekran, (4), s. 11.
Google Scholar
Wolak, J. (2001). W piasku i w lasku, czyli jak Hood zamordował Sienkiewicza. Nasz Dziennik, (77), s. 7.
Google Scholar
Authors
Emil Sowińskiemil.sowinski@uni.lodz.pl
University of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Historian of film at the University of Lodz (Department of Film and Audiovisual Media). Principal investigator in a research project on the production process at the Karol Irzykowski Film Studio. His research interests include the history of film culture in Poland and the economy of cinema. In 2018, he was awarded the first prize in Professor Ewelina Nurczyńska-Fidelska Competition for the Best Master’s Thesis on Polish Cinema. In 2018-2020, he was a co-investigator in the research project “Film Distribution and Exhibition in Poland: 1945-1989”, funded by the Polish National Science Centre.
Statistics
Abstract views: 285PDF downloads: 316
License
Copyright (c) 2023 Emil Sowiński

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Emil Sowiński, Age Rating of Films and Cinema Attendance in the Last Decade of the Polish People’s Republic , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution
- Emil Sowiński, Film Production in the Karol Irzykowski Film Studio in 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Emil Sowiński, Financing of “American Polish Films” in the Light of Archive Studies. The Case of Władysław Pasikowski , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Emil Sowiński, The Idea of a Studio for Young Filmmakers: Munk’s Studio – Establishment, Activity and the Production Dialogue with the Past , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations