Finansowanie „amerykańskich filmów polskich” w świetle badań archiwalnych. Przypadek Władysława Pasikowskiego
Emil Sowiński
emil.sowinski@gmail.comUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Abstrakt
Artykuł ma na celu przybliżenie kontekstów produkcyjnych tzw. amerykańskich filmów polskich. Szczególna uwaga została poświęcona – odgrywającej znaczącą rolę w finansowaniu tego typu obrazów – Agencji Produkcji Filmowej (APF). Autor – na podstawie materiałów archiwalnych zgromadzonych w Archiwum Akt Nowych i Archiwum Państwowym Dokumentacji Płacowej i Osobowej w Milanówku – dokonuje analizy systemu oceny eksperckiej APF. W analizie tej odwołuje się do projektów autorstwa Władysława Pasikowskiego z pierwszej połowy lat 90., a więc z okresu, gdy nie był on szeroko rozpoznawalny (karty ocen filmu Psy), a także momentu, gdy przylgnęła do niego łatka skandalisty i twórcy kasowych filmów (karty ocen filmu Psy II. Ostatnia krew oraz Glock 17).
Słowa kluczowe:
Władysław Pasikowski, Kino polskieBibliografia
A statek płynie… 30 lat Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Gdańsk-Gdynia, red. Janicka Bożena, Fundacja Kino, Warszawa 2005.
Google Scholar
Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Adamczak Marcin, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2014.
Google Scholar
Adamczak Marcin, Rodzinne podobieństwa. Kino Władysława Pasikowskiego a kilka filmów z półwyspu Koulun, „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 97-98, s. 57.
Google Scholar
Beksiński Tomasz, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Blindow Bogdan, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Chyb Manana, Recenzja filmu Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212, k. 117.
Google Scholar
Cinquecento za Szulera, „Film” 1994, nr 6.
Google Scholar
Dąbala Tomasz, Ocena projektu filmowego Psy, APDOiP, APF, sygn. 148.
Google Scholar
Drewno Tadeusz, Ocena projektu filmowego Psy, APDOiP, APF, sygn. 148.
Google Scholar
Faber Alicja, Ocena projektu filmowego Psy, APDOiP, APF, sygn. 148.
Google Scholar
Film fabularny zaniechany – 13 wagon, APDOiP, APF, sygn. 633.
Google Scholar
Fortuna Grzegorz, Elgaz na tle polskiego rynku wideo, „Panoptikum” 2016, nr 15.
Google Scholar
Gębicka Ewa, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Gierat Krzysztof, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Giza Barbara, Po przełomie 1989. Polska krytyka filmowa wobec Psów Władysława Pasikowskiego, w: Polskie kino popularne, red. Mazur Daria, Zwierzchowski Piotr, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.
Google Scholar
Grabowska M. Grażyna, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Haltof Marek, „Amerykańskie kino polskie”: Psy, pozytywna wtórność i polityczny przekaz, w: Polskie kino popularne, red. Mazur Daria, Zwierzchowski Piotr, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkego, Bydgoszcz 2011.
Google Scholar
Iłowiecki Maciej, Ocena projektu filmowego Psy, APDOiP, APF, sygn. 148.
Google Scholar
Jestem wkurzony. Z Władysławem Pasikowski rozmawia Maciej Pawlicki, „Film” 1994, nr 4.
Google Scholar
Jędrkiewicz, Recenzja scenariusza filmu fabularnego Clock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Kamiński Tomasz, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Kasprzak Dariusz, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Knap-Morzyk Anna, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Komar Michał, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Kornacki Krzysztof, Polskie kino nowej przygody, w: Kino Nowej Przygody, red. J. Szyłak, wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012.
Google Scholar
Koterski Marek, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Kręci nas zebra, red. Zarębski J. Konrad, Fundacja Kino, Warszawa 2009.
Google Scholar
Krzystek Waldemat, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Kucharski Krzysztof, Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000, Oficyna wydawnicza Kucharski, Toruń 2002.
Google Scholar
List dyrektora APF Kazimierza Siomy do producenta Włodzimierza Otulaka (VisionFlm) z dnia 15 grudnia 1997 roku, APDOiP, APF, sygn. 295.
Google Scholar
List producenta Marka Nowowiejskiego do szefa Komitetu Kinematografii Waldemara Dąbrowskiego z dnia 21 czerwca 1994 roku, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
List Radosława Piwowarskiego do redakcji, „Film” 1994, nr 5.
Google Scholar
List z-ca dyrektora APF Jolanty Rodziewicz Rayzacher do Janusza Dorosiewicza z dnia 20 lipca 1995 roku, APDOiP, APF, sygn. 295.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego 1895-2014, Universitas, Kraków 2015.
Google Scholar
Machulski z Dorosiewiczem, „Film” 1994, nr 2, s. 6.
Google Scholar
Mantorski Paweł, Ocena projektu filmowego Glock 17, sygn. 212.
Google Scholar
Marczewski Wojciech, Ocena projektu filmowego Psy, APDOiP, APF, sygn. 148.
Google Scholar
O cenie własnego zdania. Mówi Adek Drabiński, reżysera Szulera, „Kino” 1994, nr 5.
Google Scholar
Ostrowska-Orlińska Dorota, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Pasikowski Władysław, Glock 17 – streszczenie, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Piestrak Marek, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Piestrak Marek, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Piwowarski Radosław, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF sygn. 212.
Google Scholar
Przylipiak Mirosław, Szyłak Jerzy, Kino najnowsze, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999.
Google Scholar
Różewicz Stanisław, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Różewicz Stanisław, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Samochody czekają w kinie, „Film” 1994, nr 2, s. 6.
Google Scholar
Sawicka Anna, Ocena scenariusza filmu Glock 17 w świetle dotychczasowego dorobku tego reżysera, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Spotkanie z Władysławem Pasikowskim i Bogusławem Lindą po filmie Psy prowadzi prof. Mirosław Przylipiak, https://www.youtube.com/watch?v=tretNBuqzl4
Google Scholar
Sprzeczne tęsknoty. Rozmowa Ireny Stanisławskiej z Pawłem Edelmanem, „Kino” 1994, nr 4.
Google Scholar
Stenogram z posiedzenia Komitetu Kinematografii odbytego w dniu 17 września 1990 roku, AAN, KK, sygn. 1/5.
Google Scholar
Stenogram z posiedzenia Komitetu Kinematografii z dnia 11 września 1992 roku, AAN, KK, sygn. 1/9.
Google Scholar
Stenogram z posiedzenia Komitetu Kinematografii z dnia 8 lipca 1994 roku, AAN, KK, sygn. 1/11.
Google Scholar
Wijata Tadeusz, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Wiśniewski Cezary, Ocena projektu filmowego Glock 17, APDOiP, APF, sygn. 212.
Google Scholar
Zajiček Edward, Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, wyd. II uzupełnione i rozszerzone, Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz Studio Filmowe Montevideo, Warszawa 2009.
Google Scholar
Załuski Roman, Ocena projektu filmowego Ostatnia krew, APDOiP, APF, sygn. 147.
Google Scholar
Żebrowski Edward, Ocena projektu filmowego Psy, APDOiP, APF, sygn. 148.
Google Scholar
Żuk Piwkowski Józef, Jak powstał Szuler, „Film Business” 1994, nr 5.
Google Scholar
Autorzy
Emil Sowińskiemil.sowinski@gmail.com
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Filmoznawca, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego i PWSFTviT w Łodzi, laureat nagrody im. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej za najlepszą pracę magisterską z zakresu kina polskiego. Autor publikacji dotyczących kontekstów instytucjonalnych kina polskiego, w tym monografii Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018; wspólnie z M. Dondzikiem i K. Jajko). Obecnie przygotowuje dysertację doktorską dotyczącą Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego.
Statystyki
Abstract views: 392PDF downloads: 485
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Emil Sowiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Emil Sowiński, Działalność producencka Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Emil Sowiński, Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Emil Sowiński, Przygody Stasia i Nel w świecie marketingowego PR-u. Analiza kampanii promocyjnej „W pustyni i w puszczy” Gavina Hooda , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Emil Sowiński, Idea studia dla młodych filmowców. Studio Munka – powstanie, działalność i produkcyjny dialog z przeszłością , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
Podobne artykuły
- Witold Mrozek, Rozliczenie bez katharsis. „Demon” Marcina Wrony a reprezentacje zbrodni w Jedwabnem , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Marcin Adamczak, Rodzinne podobieństwa. Kino Władysława Pasikowskiego a kilka filmów z półwyspu Koulun , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.