Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL
Emil Sowiński
emil.sowinski@gmail.comUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Abstrakt
System klasyfikacji wiekowej jest jednym ze sposobów ochrony małoletnich widzów przed nieadekwatnymi do ich wieku treściami, ale bardzo często przekłada się też na wyniki frekwencyjne filmów. Autor zwraca uwagę na ten drugi aspekt, a co za tym idzie – stara się odpowiedzieć na pytanie, czy klasyfikacja wiekowa wpływała na wyniki frekwencyjne w kinach w ostatniej dekadzie PRL. W pierwszej części artykułu opisuje problemy metodologiczne związane z badaniami frekwencji i kategorii wiekowych, a następnie wskazuje najważniejsze zależności między kategoriami wiekowymi a liczbą widzów kinowych. Uwagi te zostają uzupełnione o analizę jakościową, opartą na rozmaitych paratekstach (np. anonse reklamowe, plakaty, listy do redakcji czasopism oraz skargi do instytucji zajmujących się rozpowszechnianiem) odnoszących się do filmów takich jak: Wejście Smoka (Enter the Dragon, reż. Robert Clouse, 1973), Czułe miejsca (reż. Piotr Andrejew, 1980), Małżeństwo Marii Braun (Die Ehe der Maria Braun, reż. Rainer Werner Fassbinder, 1979), Alabama (reż. Ryszard Rydzewski, 1984), Karate po polsku (reż. Wojciech Wójcik, 1983), Magiczne ognie (reż. Janusz Kidawa, 1983) czy Betty Blue (37°2 le matin, reż. Jean-Jacques Beineix, 1986).
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
kultura filmowa, kategorie wiekowe, PRL, widownia kinowa, kino polskieBibliografia
Adamczak Marcin. Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014.
Google Scholar
Fortuna jr, Grzegorz. King Bruce Lee karate mistrz. Recepcja filmów sztuk walki w PRL-u, w: Poszukiwacze zaginionych znaczeń. Perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, red. Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Google Scholar
Fortuna jr, Grzegorz. Wprowadzenie: Szok transformacji, „Panoptikum” 2016, nr 15 (22).
Google Scholar
Jachymek, Karol Świadectwa wizualne w badaniach nad historią kina polskiego w perspektywie zachodzących przemian obyczajowych, w: Źródła wizualne w badaniach nad historią polskiego kina, red. Piotr. Zwierzchowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2018.
Google Scholar
Kornacki, Krzysztof. Naga władza. Polskie kino erotyczne (schyłkowego PRL-u), „Studia Filmoznawcze” 2008, nr 29.
Google Scholar
Kucharski, Krzysztof. Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000, Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2002.
Google Scholar
Kucharski, Krzysztof, Salamon Sławomir. Kino Plus 2. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 2001-2003, Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2005.
Google Scholar
Lewicki, Arkadiusz. Analiza boxoffice'ów jako narzędzie badań filmoznawczych, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85.
Google Scholar
Lewicki Arkadiusz. Ilu widzów oglądało bergmany? Dystrybucja i widownia filmowa w Polsce wczoraj i dziś – mity i fakty, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. Marcin Adamczak, Konrad Klejsa, Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTViT, 2015.
Google Scholar
Lewicki, Arkadiusz. Kino popularne a polskie społeczeństwo po roku 1989, w: Polskie kino popularne, red. Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.
Google Scholar
Lewicki, Arkadiusz. Seks i Dziesiąta Muza. Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894-1934), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2011.
Google Scholar
Misiak, Anna. Kinematograf kontrolowany, Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków: Universitas, 2006.
Google Scholar
Pismo Departamentu Programowego NZK do Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów z dnia 10 lipca 1984 roku podpisane przez Stanisława Goszczurnego, AFINA, sygn. S-31373.
Google Scholar
Prawo filmowe, red. Ewa Szelchauz, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze, 1980.
Google Scholar
Wróblewska Anna. Rynek filmowy w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2014.
Google Scholar
Zwierzchowski, Piotr. Czasopisma filmowe jako źródła w badaniach nad kinem PRL-u – aspekt wizualny, w: Źródła wizualne w badaniach nad historią polskiego kina, red. Piotr Zwierzchowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2018.
Google Scholar
Zwierzchowski, Piotr. Nagość jako strategia promocyjna kina polskiego lat 80., „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2018, t. 23, nr 32.
Google Scholar
Autorzy
Emil Sowińskiemil.sowinski@gmail.com
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-9453-7989
Filmoznawca, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego i Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi; laureat nagrody im. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej za najlepszą pracę magisterską z zakresu kina polskiego. Asystent w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Autor publikacji dotyczących kontekstów instytucjonalnych kina polskiego; współautor monografii Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018, wraz z M. Dondzikiem i K. Jajką). Obecnie przygotowuje dysertację poświęconą Studiu Filmowemu im. Karola Irzykowskiego.
Statystyki
Abstract views: 501PDF downloads: 2996
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Emil Sowiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Emil Sowiński, Działalność producencka Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Emil Sowiński, Finansowanie „amerykańskich filmów polskich” w świetle badań archiwalnych. Przypadek Władysława Pasikowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Emil Sowiński, Przygody Stasia i Nel w świecie marketingowego PR-u. Analiza kampanii promocyjnej „W pustyni i w puszczy” Gavina Hooda , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Emil Sowiński, Idea studia dla młodych filmowców. Studio Munka – powstanie, działalność i produkcyjny dialog z przeszłością , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
Podobne artykuły
- Jakub Zajdel, Kategorie wiekowe filmów w publicystyce i listach do redakcji w latach 1970-1980 , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.