Gdzie jest Claudia? Tożsamość erotyczna i tożsamość nomadyczna bohaterki filmu „Przygoda” Michelangelo Antonioniego
Abstrakt
Tekst jest próbą analizy Przygody Michelangelo Antonioniego pod kątem konstrukcji postaci głównej bohaterki. Punktem wyjścia jest założenie, że w tym właśnie filmie Antonioni po raz pierwszy formułuje – powracającą i wciąż rozwijaną w kolejnych dziełach – autorską koncepcję miłości, opierającą się przede wszystkim na przekonaniu o konieczności przekroczenia kompleksu miłości romantycznej i poszukiwaniu takich form relacji erotycznych, które korespondowałyby z przemianami obyczajowymi zachodzącymi we współczesnym społeczeństwie. Koncepcja „miłości jako przygody” implikuje głębokie przekształcenia tożsamości erotycznej, które prześledzić można, analizując czasoprzestrzenne i dramaturgiczne uwarunkowania konstrukcji postaci. Claudia okazuje się ostatecznie tyleż obserwatorką, pozostającą na zewnątrz czy też na granicy świata przedstawionego, ile mimowolną (choć nie bezwolną) uczestniczką kolejnych epizodów składających się na jej nomadyczną przygodę miłości.
Słowa kluczowe:
Michelangelo Antonioni, podmiot nomadyczny, bohaterka, seksualnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Paulina Kwiatkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Asystent w Zakładzie Filmu i Audiowizualności w Instytucie Kultury Polskiej UW; redaktor naczelna portalu literacko-filozoficznego „Orgia Myśli”. Zajmuje się teorią obrazu filmowego oraz antropologią ciała.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Paulina Kwiatkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Kwiatkowska, Niekończące się korytarze. Paradoksy architektury w filmie „Zeszłego roku w Marienbadzie” Alaina Resnais’go , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Paulina Kwiatkowska, Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Paulina Kwiatkowska, Lewy Brzeg Nowej Fali czy Grupa z Lewego Brzegu? , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Paulina Kwiatkowska, Filmowe obrazy androgynii – androgyniczność obrazu filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Paulina Kwiatkowska, Kino i rzeczywistość (kilka uwag o zwątpieniu i afirmacji) , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Paulina Kwiatkowska, Rytmy somatograficzne – Lucyna Winnicka w filmach Jerzego Kawalerowicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Paulina Kwiatkowska, Krystalizacja uczuć w obrazie filmowym. O „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)