Gdzie jest Claudia? Tożsamość erotyczna i tożsamość nomadyczna bohaterki filmu „Przygoda” Michelangelo Antonioniego

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst jest próbą analizy Przygody Michelangelo Antonioniego pod kątem konstrukcji postaci głównej bohaterki. Punktem wyjścia jest założenie, że w tym właśnie filmie Antonioni po raz pierwszy formułuje – powracającą i wciąż rozwijaną w kolejnych dziełach – autorską koncepcję miłości, opierającą się przede wszystkim na przekonaniu o konieczności przekroczenia kompleksu miłości romantycznej i poszukiwaniu takich form relacji erotycznych, które korespondowałyby z przemianami obyczajowymi zachodzącymi we współczesnym społeczeństwie. Koncepcja „miłości jako przygody” implikuje głębokie przekształcenia tożsamości erotycznej, które prześledzić można, analizując czasoprzestrzenne i dramaturgiczne uwarunkowania konstrukcji postaci. Claudia okazuje się ostatecznie tyleż obserwatorką, pozostającą na zewnątrz czy też na granicy świata przedstawionego, ile mimowolną (choć nie bezwolną) uczestniczką kolejnych epizodów składających się na jej nomadyczną przygodę miłości.



Słowa kluczowe:

Michelangelo Antonioni, podmiot nomadyczny, bohaterka, seksualność

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2008) „Gdzie jest Claudia? Tożsamość erotyczna i tożsamość nomadyczna bohaterki filmu «Przygoda» Michelangelo Antonioniego”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 212–234. doi: 10.36744/kf.3245.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Asystent w Zakładzie Filmu i Audiowizualności w Instytu­cie Kultury Polskiej UW; redaktor naczelna po­rtalu literacko-filozoficznego „Orgia Myśli”. Zajmuje się teorią obrazu filmowego oraz antro­pologią ciała.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.