The Sheriff of the County Party Committee: The Image of the Communist Party Secretary in Polish Cinema of the 1970s

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University (Poland)

Abstract

The purpose of this article is the reconstruction of film representation of the officers of the PZPR (Polish United Workers’ Party) in the context of changes in the party and its public perception in the 1970s. The author in his analysis of Bohdan Poręba’s Where the Water Is Pure and the Grass Is Green (1977) and Ryszard Filipski’s High Flights (1978), and the earlier The Line (1974) by Kazimierz Kutz, considers the context of their creation, how were the characters of the party secretaries constructed, which problems were considered to be most important and how were these films perceived in the context of the contemporary cinema. In order to answer these questions what needs to be considered apart from films, are the transcripts of the approval committees and subsequent versions of screenplays and storyboards, as well as press reception. This reveals the role and meanings attributed to the films, as well as the distance that divided the official reception from their actual meaning.


Keywords:

Polish United Workers' Party, Polish People's Republic, communism

„Linia”, rozmawiał Marek Wieroński. „Ekran” 29 (1974).
  Google Scholar

Baniewicz, Elżbieta. Kazimierz Kutz. Z dołu widać inaczej. Warszawa 1994.
  Google Scholar

Friszke, Andrzej. Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989. Warszawa 2003.
  Google Scholar

Kałużyński, Zygmunt. „Męczennik na stanowisku”. „Polityka” 18 (1975).
  Google Scholar

Klaczyński, Zbigniew. „Kryteria i paradoksy”, „Film” 9 (1981).
  Google Scholar

Klich, Aleksandra. Cały ten Kutz. Biografia niepokorna. Kraków 2009.
  Google Scholar

Kwiatkowski, Paweł. „Prawdy proste, prawdy złożone”, „Nowa Wieś” 22 (1977).
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Katowice 2009.
  Google Scholar

Misiorny, Michał. „Trud kształtowania życia”, „Trybuna Ludu” 97 (1977).
  Google Scholar

Ochalski, Andrzej. „Nie będzie spokoju”, „Ekran” 20 (1977).
  Google Scholar

Skwara, Janusz. „Dramat obywatelskiej troski”, „Kino” 1 (1980).
  Google Scholar

Sobotka, Kazimierz. Między samotnością a karierą, czyli o człowieku pracy w filmie polskim lat siedemdziesiątych. In: Film polski. Twórcy i mity. ed. K. Sobotka, Łódź 1987.
  Google Scholar

Sowa, Andrzej Leon. Historia polityczna Polski 1944-1991. Kraków 2011.
  Google Scholar

Tejchma, Józef. Kulisy dymisji. Z dzienników ministra kultury 1974-1977. Kraków 1991.
  Google Scholar

Wojtczak, Mieczysław. O kinie moralnego niepokoju… i nie tylko. Warszawa 2009.
  Google Scholar


Published
2015-12-31

Cited by

Zwierzchowski, P. (2015) “The Sheriff of the County Party Committee: The Image of the Communist Party Secretary in Polish Cinema of the 1970s”, Kwartalnik Filmowy, (92), pp. 108–122. doi: 10.36744/kf.2268.

Authors

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University Poland

Filmoznawca, profesor UKW w Bydgoszczy. Główny przedmiot jego badań stanowi historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideolo­gia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. (2013); redaktor i współ­redaktor kilkunastu tomów zbiorowych, m.in. Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Polskie kino popularne (2011), Kino polskie wobec II wojny światowej (2011), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013), Kino, którego nie ma (2013), Konrad Eberhardt (2013).



Statistics

Abstract views: 42
PDF downloads: 24


License

Copyright (c) 2015 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.