A Different Approach to the Language of the Cinema

Robert Birkholc

beerek38@wp.pl
University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5192-4997

Abstract

The article is a review of Jerzy Wójcik’s publication Sztuka filmowa [Film Art] (2017), consisting of transcripts of lectures given by this cinematographer to students of the University of Warsaw. The author draws attention to the uniqueness of the book, which is neither a guide on film production nor an academic textbook, but a kind of treatise on film art. Jerzy Wójcik describes individual elements of the film “language”, but each time he encapsulates them with philosophical and aesthetic reflection. The cinematographer focuses heavily on form and describes the mutual references of structural elements in the work, however he is far from the formalistic-structuralist orientation. As the author notes, the key for Wójcik is “optical gnosis”, an epiphany associated with the reception of a film work, expanding the internal life of the spectator. According to the author of the review, the cinematographer, by presenting a subjective vision of cinema that goes beyond academic discourse, extends filmlearning horizons, even if some of his ideas seem anachronistic. Most importantly, Wójcik shows the richness of cinema as a medium of stories about man.


Keywords:

Jerzy Wójcik, art of cinematography

Kuśmierczyk, Seweryn. Między światłem nieba a szarością piasku. Sztuka operatorska w Faraonie. In: Faraon. Poetyka filmu, ed. S. Kuśmierczyk. Warszawa 2016.
  Google Scholar

Kuśmierczyk, Seweryn. Wyprawa bohatera w filmie Popiół i diament In: S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym. Warszawa 2014. p. 47-100.
  Google Scholar

Wójcik, Jerzy. Labirynt światła, ed. S. Kuśmierczyk. Warszawa 2006.
  Google Scholar

Wójcik, Jerzy. Sztuka filmowa. ed. Seweryn Kuśmierczyk. Warszawa: CANONIA 2017.
  Google Scholar

Żórawski, Juliusz. O budowie formy architektonicznej. Warszawa 1962.
  Google Scholar


Published
2019-09-30

Cited by

Birkholc, R. (2019) “A Different Approach to the Language of the Cinema ”, Kwartalnik Filmowy, (107), pp. 254–257. doi: 10.36744/kf.182.

Authors

Robert Birkholc 
beerek38@wp.pl
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-5192-4997

Doktor nauk humanistycznych, pracownik Zakładu Komparatystyki Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się narratologią i komparatystyką intersemiotyczną. Publikował m.in. w „Roczniku Komparatystycznym”, „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Studia Europaea Gnesnensia”, „Załączniku Kulturoznawczym”, „Kinie”, „Magazynie Filmowym SFP” oraz w serwisie internetowym Culture.pl. Współpracuje z projektem Edukacja Filmowa, w ramach którego pisze recenzje i analizy filmoznawcze dla nauczycieli. Autor książki Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie (2019), a także artykułów w pracach zbiorowych. Researcher w projekcie „Narra – narzędzie kompleksowo wspierające proces tworzenia fabuły w grach wideo”. Członek Zespołu Badań nad Filmem w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.



Statistics

Abstract views: 278
PDF downloads: 247


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.