Seweryna Kuśmierczyka podróż w głąb polskiego kina
Abstrakt
Recenzja książki Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym (2014) Seweryna Kuśmierczyka. Autor szczegółowo omawia koncepcję analizy antropologiczno-morfologicznej wypracowanej przez badacza, zwracając uwagę na ważną rolę, jaką propozycja ta może odegrać we współczesnym filmoznawstwie. W tekstach poświęconych arcydziełom polskiego kina Kuśmierczyk przywraca wagę analizie filmowej, pokazuje, jak odczytywać bogate i często nieoczywiste znaczenia zawarte w audiowizualnej formie filmowej. Badacz nie poprzestaje na formalistycznym rozkładaniu dzieł na czynniki pierwsze, lecz także odnosi techniki filmowe do kategorii antropologicznych. Metoda zastosowana przez Kuśmierczyka może, zdaniem recenzenta, stać się punktem wyjścia do dalszych badań z pogranicza filmoznawstwa i kulturoznawstwa.
Słowa kluczowe:
kino polskie, Seweryn Kuśmierczyk, Joseph CampbellBibliografia
Seweryn Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2014.
Google Scholar
Autorzy
Robert Birkholckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwent polonistyki i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, doktorant w Zakładzie Komparatystyki tamże. Zajmuje się kategorią narracji w filmie i literaturze. Krytyk filmowy miesięcznika „Kino”. Publikował m.in. w „Roczniku Komparatystycznym”, na „Portalu Filmowym” oraz na stronie „Culture.pl”. Współpracuje z projektem Edukacja Filmowa. Współautor książki Antropologia postaci w dziele filmowym (2015). Członek Zespołu Badań nad Filmem w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej UW.
Statystyki
Abstract views: 80PDF downloads: 32
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Robert Birkholc
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Robert Birkholc, Narracja i fokalizacja zmysłowa w „Pod Mocnym Aniołem” Wojciecha Smarzowskiego. O adaptacji powieści Jerzego Pilcha , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Robert Birkholc, Współczesne teorie „adaptation studies”. Rekonesans badań i nowe kierunki rozwoju , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Robert Birkholc, Na postmodernistycznej autostradzie. „Urodzeni mordercy” po latach , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Robert Birkholc, O języku kina inaczej , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Robert Birkholc, Autorefleksyjność po polsku , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu