Seweryna Kuśmierczyka podróż w głąb polskiego kina

Robert Birkholc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym (2014) Seweryna Kuśmierczyka. Autor szczegółowo omawia koncepcję analizy antropologiczno-morfologicznej wypracowanej przez badacza, zwracając uwagę na ważną rolę, jaką propozycja ta może odegrać we współczesnym filmoznawstwie. W tekstach poświęconych arcydziełom polskiego kina Kuśmierczyk przywraca wagę analizie filmowej, pokazuje, jak odczytywać bogate i często nieoczywiste znaczenia zawarte w audiowizualnej formie filmowej. Badacz nie poprzestaje na formalistycznym rozkładaniu dzieł na czynniki pierwsze, lecz także odnosi techniki filmowe do kategorii antropologicznych. Metoda zastosowana przez Kuśmierczyka może, zdaniem recenzenta, stać się punktem wyjścia do dalszych badań z pogranicza filmoznawstwa i kulturoznawstwa.


Słowa kluczowe:

kino polskie, Seweryn Kuśmierczyk, Joseph Campbell

Seweryn Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2014.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Birkholc, R. (2016) „Seweryna Kuśmierczyka podróż w głąb polskiego kina”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 296–300. doi: 10.36744/kf.2252.

Autorzy

Robert Birkholc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwent polonistyki i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, dok­torant w Zakładzie Komparatystyki tamże. Zajmuje się kategorią narracji w filmie i literaturze. Krytyk filmowy miesięcznika „Kino”. Publikował m.in. w „Roczniku Komparatystycznym”, na „Portalu Filmowym” oraz na stronie „Culture.pl”. Współ­pracuje z projektem Edukacja Filmowa. Współau­tor książki Antropologia postaci w dziele filmowym (2015). Członek Zespołu Badań nad Filmem w Za­kładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej UW.



Statystyki

Abstract views: 48
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Robert Birkholc

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.