Ekrany, stroje, miasta – tożsamość…
Abstrakt
Analizując film Wima Wendersa o japońskim projektancie mody Yohjim Yamamoto, Gwóźdź zastanawia się nad tożsamością artysty w dobie mediów elektronicznych. Bohaterem filmu jest artysta, któremu udało się połączyć poczucie własnej tożsamości ze sztuką, którą tworzy, czyli projektowaniem mody. Film przedstawia Paryż i Tokio, miasta, które składają się na tę tożsamość. Ale film jest również refleksją nad tym, jak pamięć naszej kultury jest przechowywana przez trzy pokolenia obrazów fotograficznych, filmowych i wideo.
Słowa kluczowe:
Wim Wenders, Yohji Yamamoto, Paryż, TokioBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Gwóźdźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Wydziale Filologii Polskiej. Autor książek: Kultura - komunikacja - film (1992), Obrazy i rzeczy - Film między mediami (1997).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Andrzej Gwóźdź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Gwóźdź, Z ducha partnerstwa. Narodziny śląskiego filmoznawstwa z perspektywy świadka , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Andrzej Gwóźdź, Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Andrzej Gwóźdź, Kino designu, czyli o widzialności obcowania człowieka z powierzchnią , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Andrzej Gwóźdź, Kina w drodze , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Andrzej Gwóźdź, Rzeczywistość obrazu – obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczało świat w obrazie , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Andrzej Gwóźdź, Ekrany świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Andrzej Gwóźdź, Widzieć – rozumieć – interpretować , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka