Przemoc i nekrofilia u braci Coen

Rafał Syska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W swojej analizie filmów Ethana i Joela Coenów Syska wykorzystuje narzędzia psychoanalizy Ericha Fromma, by pokazać nekrofilską naturę bohaterów ich filmów. Przemoc, jeden z najistotniejszych elementów filmowej rzeczywistości, jest przedmiotem analizy autora. Syska wskazuje na nowe sposoby obrazowania przemocy, podkreślając fizjologiczny charakter aktów przemocy i biologiczną naturę umierania. Sakralna i metafizyczna wartość śmierci zostaje umniejszona, a na pierwszy plan wysuwają się jej fizjologiczne aspekty. Syska stara się udowodnić, że hiperbolizacja przemocy w filmach braci Coen jest nie tylko punktem wyjścia dla postmodernistycznych zabaw z doświadczonym widzem, ale także próbą wciągnięcia go w patologiczny dyskurs, którego istotą jest estetyczna i moralna akceptacja okrucieństwa. Syska udowadnia, że nekrofilia, będąca jedną z najistotniejszych właściwości składających się na ich filmową rzeczywistość, jest również cechą charakterystyczną postmodernizmu.



Słowa kluczowe:

bracia Coen, Erich Fromm, nekrofilia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Syska, R. (2001) „Przemoc i nekrofilia u braci Coen”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 194–202. doi: 10.36744/kf.4162.

Autorzy

Rafał Syska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, badawczo interesuje się m.in. zjawiskiem przemocy w kinie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Rafał Syska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.