Przemoc i nekrofilia u braci Coen
Abstrakt
W swojej analizie filmów Ethana i Joela Coenów Syska wykorzystuje narzędzia psychoanalizy Ericha Fromma, by pokazać nekrofilską naturę bohaterów ich filmów. Przemoc, jeden z najistotniejszych elementów filmowej rzeczywistości, jest przedmiotem analizy autora. Syska wskazuje na nowe sposoby obrazowania przemocy, podkreślając fizjologiczny charakter aktów przemocy i biologiczną naturę umierania. Sakralna i metafizyczna wartość śmierci zostaje umniejszona, a na pierwszy plan wysuwają się jej fizjologiczne aspekty. Syska stara się udowodnić, że hiperbolizacja przemocy w filmach braci Coen jest nie tylko punktem wyjścia dla postmodernistycznych zabaw z doświadczonym widzem, ale także próbą wciągnięcia go w patologiczny dyskurs, którego istotą jest estetyczna i moralna akceptacja okrucieństwa. Syska udowadnia, że nekrofilia, będąca jedną z najistotniejszych właściwości składających się na ich filmową rzeczywistość, jest również cechą charakterystyczną postmodernizmu.
Słowa kluczowe:
bracia Coen, Erich Fromm, nekrofiliaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Rafał Syskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, badawczo interesuje się m.in. zjawiskiem przemocy w kinie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Rafał Syska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Syska, Dotknięcie filmu. Techniczne uwarunkowania obecności filmu w muzeum , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Rafał Syska, Pamięć filmu. Mnemotechnika muzeów kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Rafał Syska, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Rafał Syska, Urok jawnogrzesznicy. „Maddalena” Jerzego Kawalerowicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Rafał Syska, Film jako plac budowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Rafał Syska, Doświadczyć wnętrza kina. Analiza narracyjna „Inland Empire” Davida Lyncha , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Rafał Syska, Eksperymenty z podzielonym ekranem , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Rafał Syska, Wewnętrzny świat kobiet. Wczesna twórczość Chantal Akerman , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Rafał Syska, Ślady niepowstałych filmów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Rafał Syska, Lisandro Alonso – luki filmowego realizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości