Reymont, izmy i kino

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

W prozie Władysława Reymonta Marek Hendrykowski odnajduje przede wszystkim kinowość – widoczną nie tyle w samej technice pisarskiej, co w wyobraźni pisarza, w jego kinematograficznym widzeniu świata. Owa filmowość prozy Reymonta nie wynika jedynie z zainteresowania, jaką twórca ten darzył sztukę filmową, ale z jego wewnętrznej potrzeby konstruowania swoich światów przedstawionych w sposób zbliżony do metod czysto filmowych: przemienność planów, przemieszanie tematów, zmienność punktów widzenia, epizodyczna struktura rzeczywistości. W tym temperamencie twórczym i w tych cechach techniki autor widzi nawet podobieństwa Reymonta do jednego z największych filmowców kina niemego, Davida Warka Griffitha. Według Hendrykowskiego Reymont to artysta wiecznie poszukujący własnego miejsca w nowoczesnej sztuce, artysta elastyczny i świadomie eklektyczny, na użytek własnej kreatywności czerpiący z przeróżnych kierunków artystycznych, od realizmu, przez impresjonizm, naturalizm, symbolizm, aż do modernizmu i ekspresjonizmu. To także pisarz głęboko zaangażowany w życie społeczne swojego narodu, prozaik o zacięciu dokumentalisty, który chłodny opis wydarzeń zastępował żywą relacją, reporterską, prozą.



Słowa kluczowe:

Władysław Reymont, David Wark Griffith, literatura

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2003) „Reymont, izmy i kino”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 214–225. doi: 10.36744/kf.3792.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teo­retyk filmu, medioznawca, badacz kultury, pro­fesor w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu. Opublikował m.in.: Film jako źródło historyczne (2000), Music and Film (red. razem z Donem Fredericksenem i Małgorzatą Hendrykowską, 2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.