Reymont, izmy i kino
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
W prozie Władysława Reymonta Marek Hendrykowski odnajduje przede wszystkim kinowość – widoczną nie tyle w samej technice pisarskiej, co w wyobraźni pisarza, w jego kinematograficznym widzeniu świata. Owa filmowość prozy Reymonta nie wynika jedynie z zainteresowania, jaką twórca ten darzył sztukę filmową, ale z jego wewnętrznej potrzeby konstruowania swoich światów przedstawionych w sposób zbliżony do metod czysto filmowych: przemienność planów, przemieszanie tematów, zmienność punktów widzenia, epizodyczna struktura rzeczywistości. W tym temperamencie twórczym i w tych cechach techniki autor widzi nawet podobieństwa Reymonta do jednego z największych filmowców kina niemego, Davida Warka Griffitha. Według Hendrykowskiego Reymont to artysta wiecznie poszukujący własnego miejsca w nowoczesnej sztuce, artysta elastyczny i świadomie eklektyczny, na użytek własnej kreatywności czerpiący z przeróżnych kierunków artystycznych, od realizmu, przez impresjonizm, naturalizm, symbolizm, aż do modernizmu i ekspresjonizmu. To także pisarz głęboko zaangażowany w życie społeczne swojego narodu, prozaik o zacięciu dokumentalisty, który chłodny opis wydarzeń zastępował żywą relacją, reporterską, prozą.
Słowa kluczowe:
Władysław Reymont, David Wark Griffith, literaturaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, medioznawca, badacz kultury, profesor w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu. Opublikował m.in.: Film jako źródło historyczne (2000), Music and Film (red. razem z Donem Fredericksenem i Małgorzatą Hendrykowską, 2002).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Topos ludzkiego ciała w „Oblężeniu” Juliena Bryana , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Marek Hendrykowski, Pantomima w filmie. Inne spojrzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marek Hendrykowski, Ocaleni z Holocaustu. Studium z poetyki filmu dokumentalnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Marek Hendrykowski, Albert dzieckiem podszyty. O „Czerwonym baloniku” Alberta Lamorisse’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marek Hendrykowski, O narracji „Eroiki”. Nowa technika – nowy język , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marek Hendrykowski, Eksperyment w filmie i sztuce ruchomego obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marek Hendrykowski, Tematy wędrowne jako pamięć kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marek Hendrykowski, Poetyka „Święta” Zbigniewa Rybczyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marek Hendrykowski, Świątynia nowej wiary. Filmowe obrazy budowy Pałacu Kultury 1952-1955 , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marek Hendrykowski, Farmazon. Studium z genologii polskiego kina popularnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens