Slavoj Žižek o filmie. Hitchcock, Lynch, Kieślowski i inni

Teresa Rutkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Slavoj Žižek, filozof i socjolog wywodzący się z lacanowskiego nurtu psychoanalizy, od lat interesuje się filmem. Objaśnia najważniejsze koncepcje Lacana, odwołując się do przykładów z dziedziny filmu, a film ogląda przez pryzmat psychoanalizy. Film jest dla niego częścią kultury popularnej, która jest mocno uwikłana w kontekst ideologiczny i ekonomiczny. Autorka przedstawa najważniejsze tezy Žižka dotyczące teorii i historii filmu. Pożywką dla jego teoretycznych rozważań od lat jest twórczość Alfreda Hitchcocka. Analizował szczegółowo przebieg linii opowiadania i konstrukcję postaci w jego filmach, co pozwoliło mu na wyodrębnienie różnych etapów rozwojowych tej twórczości. Žižka interesuje zwłaszcza kwestia spojrzenia (gaze) i odbioru filmowego. Dzieło traktuje jako formę dyskursu psychoanalitycznego. Szczególnie podatna na tego rodzaju odczytania jest też twórczość Davida Lyncha. Z kolei Kieślowski interesuje go ze względu na relacje między Reality, Real, Imaginary i Subjectivity.



Słowa kluczowe:

Slavoj Žižek, psychoanaliza, Hitchcock

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2004) „Slavoj Žižek o filmie. Hitchcock, Lynch, Kieślowski i inni”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 5–24. doi: 10.36744/kf.3633.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.