Dynamika historii
Abstrakt
Rutkowska omawia książkę The New Film History. Sources, Methods, Approaches. Wybitni badacze brytyjscy – James Chapman, Mark Glancy i Sue Harper – zebrali w tejże antologii teksty, które zarówno pod względem metodologicznym i merytorycznym można wpisują się w ramy nowego sposobu postrzegania historii filmu. Publikacja ta stara się przełamać tradycyjny podział na teorię i historię filmu, oferując szerokie spojrzenie na kluczowe zagadnienia i obszary refleksji nad kinem (takie, jak studia nad recepcją filmu, gatunkowość, kwestia autorstwa i pojęcie filmu historycznego).
Słowa kluczowe:
James Chapman, Mark Glancy, Sue Harper, recenzja, historia kinaBibliografia
New Film History. Sources, Methods, Approaches, red. J. Chapman, M. Glancy, S. Harper, Macmillan Publishers Limited, Houndmills, Basingstoke, Hampshire 2007.
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 107PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Teresa Rutkowska, Bolesławski wasz i nasz , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Teresa Rutkowska, Patrzeć i nasłuchiwać , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Teresa Rutkowska, Jeśli nie interpretacja, to co? , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Teresa Rutkowska, Transnarodowe i narodowe szlaki kina nordyckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Teresa Rutkowska, Pani Profesor , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia