Oczy szeroko otwarte

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst jest próbą przedstawienia polskiemu czytelnikowi książki A. Grimshaw The Ethnographer’s Eye. Ways of Seeing in Modern Anthropology (2001). Książka Grimshaw omawia trzy ważne style (postaci) w filmie antropologicznym: Jeana Roucha, Davida i Judith MacDougall oraz Melissę Llewelyn-Davis. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że analizę owych odrębnych sylwetek i stylów filmowania poprzedza próba szerszego spojrzenia na zjawisko wizualizacji w antropologii, ukazania zbieżności pewnych zjawisk w filmie (nie tylko etnograficznym) z szerzej rozumianą dyscypliną. Grimshaw mocno podkreśla wagę widzenia (vision) dla antropologii współczesnej i jest jednym z ciekawszych i ważnych krytycznych głosów rodzących się we współczesnej (odradzającej się) antropologii wizualnej.



Słowa kluczowe:

Anna Grimshaw, etnografia, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Sikora, S. (2004) „Oczy szeroko otwarte”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 319–327. doi: 10.36744/kf.3627.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbo­lem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarni­ku”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>