Oczy szeroko otwarte
Abstrakt
Tekst jest próbą przedstawienia polskiemu czytelnikowi książki A. Grimshaw The Ethnographer’s Eye. Ways of Seeing in Modern Anthropology (2001). Książka Grimshaw omawia trzy ważne style (postaci) w filmie antropologicznym: Jeana Roucha, Davida i Judith MacDougall oraz Melissę Llewelyn-Davis. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że analizę owych odrębnych sylwetek i stylów filmowania poprzedza próba szerszego spojrzenia na zjawisko wizualizacji w antropologii, ukazania zbieżności pewnych zjawisk w filmie (nie tylko etnograficznym) z szerzej rozumianą dyscypliną. Grimshaw mocno podkreśla wagę widzenia (vision) dla antropologii współczesnej i jest jednym z ciekawszych i ważnych krytycznych głosów rodzących się we współczesnej (odradzającej się) antropologii wizualnej.
Słowa kluczowe:
Anna Grimshaw, etnografia, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Portret podwójny. Wizerunek depresji , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Sławomir Sikora, Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010) , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Sławomir Sikora, „5 x 2” – wersja żeńska i męska , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Sławomir Sikora, Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Sławomir Sikora, Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Karolina Dudek, Sławomir Sikora, „Przeznaczenie mnie niosło...”. Z Andrzejem Dybczakiem o „Gugarze” rozmawiają Karolina Dudek i Sławomir Sikora , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, „Gugara”, kilka uwag w przypisie... , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, Sybin – centrum Rumunii, centrum Europy, centrum świata… , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Sławomir Sikora, Widziane pod słońce. Rzeczy mgliste , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Sławomir Sikora, Fotografia w Indiach , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji