Oczy szeroko otwarte
Abstrakt
Tekst jest próbą przedstawienia polskiemu czytelnikowi książki A. Grimshaw The Ethnographer’s Eye. Ways of Seeing in Modern Anthropology (2001). Książka Grimshaw omawia trzy ważne style (postaci) w filmie antropologicznym: Jeana Roucha, Davida i Judith MacDougall oraz Melissę Llewelyn-Davis. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że analizę owych odrębnych sylwetek i stylów filmowania poprzedza próba szerszego spojrzenia na zjawisko wizualizacji w antropologii, ukazania zbieżności pewnych zjawisk w filmie (nie tylko etnograficznym) z szerzej rozumianą dyscypliną. Grimshaw mocno podkreśla wagę widzenia (vision) dla antropologii współczesnej i jest jednym z ciekawszych i ważnych krytycznych głosów rodzących się we współczesnej (odradzającej się) antropologii wizualnej.
Słowa kluczowe:
Anna Grimshaw, etnografia, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Piotr Szacki , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Tartuskie wydarzenia filmowe, czyli sok z ananasa syberyjskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Sławomir Sikora, Kolory czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Sławomir Sikora, Antropologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś