Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością
Abstrakt
Sikora próbuje pokazać ewolucję postaw wobec rzeczywistości w dzisiejszym świecie (w dyskusji o mediach). Kwestionuje zasadność niektórych pomysłów Jeana Baudrillarda i pokazuje, że w miejsce zaniku referencji często pojawia się raczej poszukiwanie prawdziwej rzeczywistości, niekoniecznie odwołujące się do reprezentacji. Jednym z ważnych argumentów jest Camera Lucida Rolanda Barthes’a, w której choć jej autor nie pokazuje w końcu opisywanej fotografii matki, konstruuje dyskurs, który ma na celu ewokację raczej niż reprezentację. W trakcie dyskusji autor odwołuje się także do takich pojęć powracających w rozważaniach nad kulturą jak fetysz i relikwia.
Słowa kluczowe:
Roland Barthes, Jean Baudrillard, fetysz, relikwiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, „Nie sądzić” i „Wielki strach” – dwa małe ważne filmy , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Sławomir Sikora, Poza formą i treścią. W stronę materialności , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Sławomir Sikora, Rouch i jego banda na ścieżkach dekolonizacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych
- Sławomir Sikora, O „Miłości” Michaela Hanekego trochę inaczej. Aporie cielesności , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Sławomir Sikora, „Ukryte” Michaela Hanekego jako eksperymentalny „dokument” performatywny , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Sławomir Sikora, Awangarda i tradycja w cieniu terroryzmu. Transkulturowe kino Leonarda Retela Helmricha , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Sławomir Sikora, Kolorowe wątki. „Opowieści kutchańskich haftów” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Sławomir Sikora, Polskie Wesele AD 1968 z Szarym Człowiekiem w tle. Performowanie historii w „Usłyszcie mój krzyk” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Sławomir Sikora, Żywe pomniki. Pamięć i zapomnienie w filmie „Gyumri” , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Sławomir Sikora, Czy film obserwacyjny musi być realistyczny? („Cannibal Tours” Dennisa O’Rourke’a) , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości