„Gugara”, kilka uwag w przypisie...

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Zarówno obraz filmowy, jak i fotograficzny od swoich narodzin towarzyszą etnografii. Mimo tej, wydawałoby się, zażyłej bliskości cieszy się on w samej antropologii raczej ambiwalentną sławą. Istnieje kilka prób wytłumaczenia tego zjawiska: czasem zarzuca się mu to, że staje się zbyt prostą i jednoznaczną reprezentacją innej kultury, innych ludów, czasem wręcz przeciwnie - to, że jest on reprezentacją zbyt niejednoznaczną. Autor zastanawia się nad rolą obrazu i reprezentacji w antropologii w kontekście Gugary Andrzeja Dybczaka i Jacka Nagłowskiego.



Słowa kluczowe:

Andrzej Dybczak, Jacek Nagłowski, antropologia, etnografia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Sikora, S. (2008) „ kilka uwag w przypisie. ”., Kwartalnik Filmowy, (64), s. 207–210. doi: 10.36744/kf.3208.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), gdzie prowadzi zajęcia z zakresu antropologii wizualnej i refleksyjnej. Autor książki Fotogra­fia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartal­niku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Współpraca przy wystawach: Malinowski - Witkacy. Fotografia: między nauką a sztuką (2000) oraz Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego (2005). Tłumacz lub współtłumacz książek J. Bergera, O patrzeniu (1999), C. Geertza, Dzieło i Życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifforda, Kło­poty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka (2000).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>