Spaghetti i polityka

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Giżycki omawia książkę Christophera Fraylinga na temat spaghetti westernów i ich specyfiki gatunkowej w stosunku do pierwowzoru amerykańskiego, począwszy od głównych schematów fabularnych i typów bohaterów, po akcenty polityczne. Na wymowę ideologiczną spaghetti westernów wpływ miała atmosfera polityczna lat 60. we Włoszech i jej echo w filmach obyczajowych tego okresu, które ukazywały rzeczywistość jako pole walki klasowej. Bardziej znaczący wydaje się jednak inny aspekt – a mianowicie tendencja do rozmontowywania amerykańskich mitów, zerwanie z nieskazitelnością głównego bohatera i jednoznacznymi przesłaniami. Filmy te cechuje pewna manieryczność i operetkowość, zarówno w sposobie gry, jak i w sposobie filmowania, co ma swoje korzenie w kulturze śródziemnomorskiej i dyktacie „machismo”, i ten aspekt kulturowy wydaje się badaczom szczególnie interesujący. Reasumując, eurowestern sprzyjał odnowieniu i ożywieniu gatunku we wszystkich jego aspektach.



Słowa kluczowe:

Christopher Frayling, spaghetti western, eurowestern

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2005) „Spaghetti i polityka”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 313–320. doi: 10.36744/kf.3591.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztu­ki. autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opub­likował m in. Nie tylko Disney - rzecz, o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej ? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczo­wych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.