Tożsamość traumatyczna w japońskich filmach o bombie atomowej
Abstrakt
Wychodząc od definicji traumy, jej przyczyn, związku z masową zagładą i wpływu na ludzką psychikę, Krzysztof Loska podejmuje temat hibakusha – ofiar bomb atomowych zrzuconych w 1945 roku na Hiroszimę i Nagasaki; tych, którzy wymknęli się śmierci, ale przez długie lata pozostawali w jej zasięgu, cierpiąc na choroby popromienne, bezpłodność i nerwice pourazowe. Śladów tego zbiorowego doświadczenia traumatycznego autor poszukuje w filmach, które bezpośrednio odnosiły się do wydarzeń z czasów wojny (m.in. Dzieci Hiroszimy /Genbaku no ko, Kaneto Shindō, 1952/, Dzieci Nagasaki /Nagasaki no ko, Sotoji Kimura, 1957/, Hiroszima, moja miłość /Hiroshima, mon amour, Alain Resnais, 1959/), w filmach alegorycznie traktujących temat strachu przed zagładą nuklearną (Godzilla /Gojira/, Ishirō Honda, 1954), ale także w dziełach, których twórcy do tematu hibakusha powracali po latach, w mniej dosłowny sposób (m.in. Sny /Yume, 1990/ i Sierpniowa rapsodia /Hachigatsu no kyōshikyoku, 1991/ Akiry Kurosawy). Autor zwraca również uwagę, że twórcy filmów odnoszących się do tragedii w Hiroszimie i Nagasaki nieustannie borykali się z problemem nieprzedstawialności traumy, niemożności wyrażenia w języku sztuki tego, co wymyka się rozumowi i prostym kategoriom pojęciowym.
Słowa kluczowe:
kino japońskie, II wojna światowa, trauma, bomba atomowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Loskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor m.in. Dziedzictwa McLuhana. Miedzy nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Encyklopedii filmu science fiction (2004), Tożsamości i mediów (2006).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Krzysztof Loska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Loska, Teinosuke Kinugasa, neosensualizm i awangarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Krzysztof Loska, Czas utracony – nostalgia i trauma w postkolonialnym filmie francuskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Krzysztof Loska, Kilka uwag o przestrzeni w filmie japońskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Krzysztof Loska, Ciała na sprzedaż – mroczna strona globalizacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Krzysztof Loska, Tożsamość kulturowa i wizerunek diaspory w kinie brytyjskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Krzysztof Loska, Dzieciństwo i trauma – obraz młodego pokolenia Japończyków w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Krzysztof Loska, Wizerunek imigranta w filmach Katarzyny Klimkiewicz , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Krzysztof Loska, Początki filmu dokumentalnego w Japonii , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Krzysztof Loska, Hybrydowość i transkulturowy pejzaż muzyczny w kinie diasporycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Krzysztof Loska, Miłość i polityka – japońska nowa fala , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film