Polifoniczne „Kino nieme”
Abstrakt
Recenzja pierwszego tomu Historii kina pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej i Rafała Syski. Autorka artykułu koncentruje się na trzech aspektach publikacji: omawia jej walory jako wydawnictwa o celach dydaktycznych, analizuje zawartą w niej propozycję określonego spojrzenia na historię filmu i przedstawia ją jako projekt, w którym historia (kina) spotyka się z filozofią. Analiza wszystkich tych wątków prowadzi autorkę do stwierdzenia, że Kino nieme to dzieło nie tylko porządkujące wiedzę historycznofilmową, ale i stanowiące źródło nowych odczytań filmowej klasyki, rewidujących utrwalane przez dziesięciolecia mity i stereotypy, a równocześnie otwierających nowe pola do dyskusji.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, recenzja, historia kinaBibliografia
Elsaesser Thomas, Nowa Historia Filmu, tłum. Grzegorz Nadgrodkiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 15.
Google Scholar
Historia kina, t. 1: Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Wydawnictwo UNIVERSITAS, Kraków 2009, s. 11, 13-14, 16, 18.
Google Scholar
Kosińska Karolina, Monumentalny punkt wyjścia, „Kino” 2010, nr 5, s. 86.
Google Scholar
Kurz Iwona, „Ludzie jak żywi”: historiofotia i historioterapia, w: Film i historia, red. I. Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 15.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Krakowski projekt czterotomowej „Historii kina”, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 333.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Wstęp, w: T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009, s. 14.
Google Scholar
Rutkowska Teresa, Dynamika historii, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 310.
Google Scholar
Stroiński Maciej, O pożytkach i szkodliwości historii dla filmu, „artPAPIER” 2009, nr 1.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Kempna-Pieniążekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego; autorka rozprawy doktorskiej Kino najnowsze wobec współczesnej formuły duchowości; redaktorka działu filmowego dwutygodnika internetowego „artPAPIER”.
Statystyki
Abstract views: 18PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Magdalena Kempna-Pieniążek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Kempna-Pieniążek, „Aeronautes”. Herzogowskie ujęcie z lotu ptaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Ideologie (i) przyjemności , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Ciemna strona Polski? „Neo-noir” i kino policyjne w twórczości Patryka Vegi , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Autorzy i gatunki kina epoki nowofalowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Sztuka iluzji , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Skandynawia pod lupą , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Magdalena Kempna-Pieniążek , Tak zwane kino klasyczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
Podobne artykuły
- Magdalena Kempna-Pieniążek , Tak zwane kino klasyczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Patrycja Włodek, Narodowe kino autorów końca wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.