Polifoniczne „Kino nieme”

Magdalena Kempna-Pieniążek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Recenzja pierwszego tomu Historii kina pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej i Rafała Syski. Autorka artykułu koncentruje się na trzech aspektach publikacji: omawia jej walory jako wydawnictwa o celach dydaktycznych, analizuje zawartą w niej propozycję określonego spojrzenia na historię filmu i przedstawia ją jako projekt, w którym historia (kina) spotyka się z filozofią. Analiza wszystkich tych wątków prowadzi autorkę do stwierdzenia, że Kino nieme to dzieło nie tylko porządkujące wiedzę historycznofilmową, ale i stanowiące źródło nowych odczytań filmowej klasyki, rewidujących utrwalane przez dziesięciolecia mity i stereotypy, a równocześnie otwierających nowe pola do dyskusji.


Słowa kluczowe:

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, recenzja, historia kina

Elsaesser Thomas, Nowa Historia Filmu, tłum. Grzegorz Nadgrodkiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 15.
  Google Scholar

Historia kina, t. 1: Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Wydawnictwo UNIVERSITAS, Kraków 2009, s. 11, 13-14, 16, 18.
  Google Scholar

Kosińska Karolina, Monumentalny punkt wyjścia, „Kino” 2010, nr 5, s. 86.
  Google Scholar

Kurz Iwona, „Ludzie jak żywi”: historiofotia i historioterapia, w: Film i historia, red. I. Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 15.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Krakowski projekt czterotomowej „Historii kina”, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 333.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Wstęp, w: T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009, s. 14.
  Google Scholar

Rutkowska Teresa, Dynamika historii, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 310.
  Google Scholar

Stroiński Maciej, O pożytkach i szkodliwości historii dla filmu, „artPAPIER” 2009, nr 1.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Kempna-Pieniążek, M. (2010) „Polifoniczne «Kino nieme»”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 328–333. doi: 10.36744/kf.3038.

Autorzy

Magdalena Kempna-Pieniążek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Adiunkt w Za­kładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego; autorka rozprawy doktorskiej Kino najnowsze wobec współczesnej formuły duchowości; redaktorka działu filmowego dwutygodnika interneto­wego „artPAPIER”.



Statystyki

Abstract views: 18
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Magdalena Kempna-Pieniążek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.