„Aeronautes”. Herzogowskie ujęcie z lotu ptaka

Magdalena Kempna-Pieniążek

magdalena.kempna@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2569-5596

Abstrakt

Autorka artykułu podejmuje temat charakterystycznych Herzogowskich ujęć z lotu ptaka. Postrzegając kino dokumentalne Wernera Herzoga jako projekt epistemologiczny, badaczka zwraca uwagę na funkcję, jaką podniebna perspektywa pełni w poszukiwaniu nowych, „niezużytych” obrazów, czyli w procesie, który w opinii reżysera stanowi kluczowe zadanie ludzkości. Podążając za badaczami takimi jak Teresa Castro, Eric Ames, Brad Prager oraz Laurie Ruth Johnson, autorka dowodzi, że ujęcia tego typu mają w kinie Herzoga przede wszystkim funkcję poznawczą, służąc konstruowaniu „obcych geografii”, w których realnie istniejący pejzaż zostaje przekształcony w „krajobraz duszy”. Centralne miejsce w argumentacji zajmuje Biały diament (The White Diamond, 2004), będący metafilmem, w którym Herzog komentuje swoje praktyki wizualne, a także ujawnia zarówno powody oraz proces powstawania, jak i zysk płynący z przyjmowania perspektywy „aeronauty”.


Słowa kluczowe:

Werner Herzog, kino dokumentalne, ujęcie z lotu ptaka

Ames, E. (2012). Ferocious Reality: Documentary According to Werner Herzog. Minneapolis – London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816677634.001.0001   Google Scholar

Ames, E. (2012). The Case of Herzog: Re-Opened. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 393-415). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch17   Google Scholar

Carter, E. (2012). Werner Herzog’s African Sublime. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 329-355). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch14   Google Scholar

Carrère, E. (1994). Werner Herzog – twórca Woyzecka (tłum. I. Dembowski). W: B. Zmudzinski, P. C. Seel (red.), Werner Herzog (wyd. 1, ss. 91-100). Kraków: Goethe-Institut.
  Google Scholar

Castro, T. (2013). Aerial Views and Cinematism, 1898-1939. W: M. Dorrian, F. Pousin (red.), Seeing from Above: The Aerial View in Visual Culture (wyd. 1, ss. 118-133). New York: I. B. Tauris.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755603527.ch-007   Google Scholar

Cronin, P. (2002). Herzog on Herzog. London – New York: Faber and Faber.
  Google Scholar

Dorrian, M., Pousin, F. (2013). Introduction. W: M. Dorrian, F. Pousin (red.), Seeing from Above. The Aerial View in Visual Culture (wyd. 1, ss. 1-10). New York: I. B. Tauris.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755603527.0006   Google Scholar

Gandy, M. (2012). The Melancholy Observer: Landscape, Neo-Romanticism and the Politics of Documentary Filmmaking. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 528-546). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch23   Google Scholar

Hegnsvad, K. (2021). Werner Herzog: Ecstatic Truth and Other Useless Conquests (tłum. C. C. Thomson). London: Reaktion Books.
  Google Scholar

Horak, J.-C. (2014). W. H. or the Mysteries of Walking in Ice. W: T. Corrigan (red.), The Films of Werner Herzog: Between Mirage and History (wyd. 2, ss. 23-43). London – New York: Routledge.
  Google Scholar

Johnson, L. (2012). Werner Herzog’s Romantic Spaces. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 510-527). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch22   Google Scholar

Johnson, L. R. (2016). Forgotten Dreams: Revisitng Romanticism in the Cinema of Werner Herzog. Rochester: Camden House.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781782046905   Google Scholar

Kempna-Pieniążek, M. (2013). Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
  Google Scholar

Kempna-Pieniążek, M. (2020). Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
  Google Scholar

Koepnick, L. (2012). Archetypes of Emotion: Werner Herzog and Opera. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 149-167). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch6   Google Scholar

Lehman, W. (2012). A March into Nothingness: The Changing Course of Herzog’s Indian Images. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 371-392). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch16   Google Scholar

Nagib, L. (2012). Physicality, Difference, and the Challenge of Representation: Werner Herzog in the Light of the New Waves. W: B. Prager (red.), A Companion to Werner Herzog (wyd. 1, ss. 58-79). Malden – Oxford: Wiley-Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274491.ch2   Google Scholar

Prager, B. (2007). The Cinema of Werner Herzog: Aesthetic Ecstasy and Truth. London – New York: Columbia University Press.
  Google Scholar

Przylipiak, M. (2002). Triumf woli. Studia Filmoznawcze, (23), ss. 155-164.
  Google Scholar

Sarbiewska, J. (2014). Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Sponsel, D., Sebenig, J. (2014). „Revolver” Interview: Werner Herzog. W: E. Ames (red.), Werner Herzog: Interviews (wyd. 1, ss. 136-146). Jackson: University Press of Mississippi.
  Google Scholar

Wert, W. van (2014). Last Words: Observations on a New Language. W: T. Corrigan (red.), The Films of Werner Herzog: Between Mirage and History (wyd. 2, ss. 51-72). London – New York: Routledge.
  Google Scholar

Wetzel, K. (2014). Interview with Werner Herzog. W: E. Ames (red.), Werner Herzog: Interviews (wyd. 1, ss. 29-41). Jackson: University Press of Mississippi.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-08-11

Cited By / Share

Kempna-Pieniążek, M. (2022) „«Aeronautes». Herzogowskie ujęcie z lotu ptaka”, Kwartalnik Filmowy, (118), s. 76–92. doi: 10.36744/kf.1152.

Autorzy

Magdalena Kempna-Pieniążek 
magdalena.kempna@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0002-2569-5596

Pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prowadzone przez nią badania dotyczą głównie współczesnych wariantów autorstwa filmowego, filmowych pejzaży, estetyki noir i neo-noir oraz problemów duchowości i religijności w kinie. Autorka kilku monografii, m.in. Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013), Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2015), Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga (2020), a także artykułów publikowanych na łamach czasopism takich jak „Kwartalnik Filmowy” i „Studia de Cultura”; współredaktorka tomów Filmowe pejzaże Europy (2017) oraz Filmowe pejzaże Ameryk (2020).



Statystyki

Abstract views: 235
PDF downloads: 193


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Kempna-Pieniążek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.