Tak zwane kino klasyczne
Abstrakt
Recenzując drugi tom Historii kina (red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, 2011), autorka zwraca uwagę na niejednoznaczność tytułowego pojęcia Kino klasyczne. Opalizujący charakter terminu został wykorzystany przez redaktorów książki. Kempna-Pieniążek stawia tezę, że w drugim tomie Historii kina dominują trzy ujęcia filmowej klasyczności: instytucjonalne, stylistyczne i kinofilskie. Pierwsze z nich reprezentują ci autorzy, którzy przyglądają się strukturom organizacyjnym, sposobom produkcji, historycznym, politycznym i społecznym kontekstom rozwoju sztuki filmowej. Drugie jest charakterystyczne dla badaczy rozpatrujących klasyczność w kategoriach ponadnarodowej formuły widowiska filmowego, systemu estetycznego podlegającego lokalnym modyfikacjom. Natomiast trzecie rozumienie prowadzi niejako do zrównania „klasyczności” z „klasyką”. Zwracając uwagę na pewne drobne usterki, autorka recenzji podkreśla wartość książki jako kompendium wiedzy i dydaktycznej pomocy w nauczaniu historii filmu.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, kino klasyczne, recenzjaBibliografia
Bordwell David, The Classical Hollywood Style, 1917–60, w: D. Bordwell, J. Staiger, K. Thompson, The Classical Hollywood Cinema. Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 1985, s. 5.
DOI: https://doi.org/10.2307/1772109
Google Scholar
Film Noir Reader, red. A. Silver, J. Ursini, Limelight Editions, New Jersey 2006.
Google Scholar
Film Noir. The Encyclopedia, red. A. Silver, E. Ward, J. Ursini, R. Porfirio, Overlook Duckworth, New York – London 2010, s. 15-22.
Google Scholar
Historia kina, t. 2.: Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2011, s. 15, 103, 110, 225-226, 228, 339, 459, 607-612, 627, 827, 838, 1044
Google Scholar
Kłys Tomasz, Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 127-141.
Google Scholar
Płażewski Jerzy, Ozdoba naszej biblioteki, „Kino” 2012, nr 5, s. 97.
Google Scholar
Spicer Andrew, Film Noir, Pearson Education, Harlow 2002, s. 49-63.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Kempna-Pieniążekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego, redaktor dwutygodnika kulturalnego „artPAPIER”, autorka książki Dziwniejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera (2012), współredaktorka tomu Granice kultury (2010). Publikowała m.in. w „Filmie na Świecie”, „Kulturze Współczesnej”, „EKRANach” oraz „Opcjach”.
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 14
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Magdalena Kempna-Pieniążek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Kempna-Pieniążek, „Aeronautes”. Herzogowskie ujęcie z lotu ptaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Ideologie (i) przyjemności , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Ciemna strona Polski? „Neo-noir” i kino policyjne w twórczości Patryka Vegi , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Autorzy i gatunki kina epoki nowofalowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Sztuka iluzji , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Skandynawia pod lupą , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Polifoniczne „Kino nieme” , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie