Tak zwane kino klasyczne

Magdalena Kempna-Pieniążek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Recenzując drugi tom Historii kina (red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, 2011), autorka zwraca uwagę na niejednoznaczność tytułowego pojęcia Kino klasyczne. Opalizujący charakter terminu został wykorzystany przez redaktorów książki. Kempna-Pieniążek stawia tezę, że w drugim tomie Historii kina dominują trzy ujęcia filmowej klasyczności: instytucjonalne, stylistyczne i kinofilskie. Pierwsze z nich reprezentują ci autorzy, którzy przyglądają się strukturom organizacyjnym, sposobom produkcji, historycznym, politycznym i społecznym kontekstom rozwoju sztuki filmowej. Drugie jest charakterystyczne dla badaczy rozpatrujących klasyczność w kategoriach ponadnarodowej formuły widowiska filmowego, systemu estetycznego podlegającego lokalnym modyfikacjom. Natomiast trzecie rozumienie prowadzi niejako do zrównania „klasyczności” z „klasyką”. Zwracając uwagę na pewne drobne usterki, autorka recenzji podkreśla wartość książki jako kompendium wiedzy i dydaktycznej pomocy w nauczaniu historii filmu.


Słowa kluczowe:

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, kino klasyczne, recenzja

Bordwell David, The Classical Hollywood Style, 1917–60, w: D. Bordwell, J. Staiger, K. Thompson, The Classical Hollywood Cinema. Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 1985, s. 5.
DOI: https://doi.org/10.2307/1772109   Google Scholar

Film Noir Reader, red. A. Silver, J. Ursini, Limelight Editions, New Jersey 2006.
  Google Scholar

Film Noir. The Encyclopedia, red. A. Silver, E. Ward, J. Ursini, R. Porfirio, Overlook Duckworth, New York – London 2010, s. 15-22.
  Google Scholar

Historia kina, t. 2.: Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2011, s. 15, 103, 110, 225-226, 228, 339, 459, 607-612, 627, 827, 838, 1044
  Google Scholar

Kłys Tomasz, Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 127-141.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Ozdoba naszej biblioteki, „Kino” 2012, nr 5, s. 97.
  Google Scholar

Spicer Andrew, Film Noir, Pearson Education, Harlow 2002, s. 49-63.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Kempna-Pieniążek , M. (2012) „Tak zwane kino klasyczne”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 233–239. doi: 10.36744/kf.2838.

Autorzy

Magdalena Kempna-Pieniążek  
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Adiunkt w Za­kładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uni­wersytetu Śląskiego, redaktor dwutygodnika kulturalnego „artPAPIER”, autorka książki Dziw­niejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera (2012), współredaktorka tomu Granice kultury (2010). Publikowała m.in. w „Fil­mie na Świecie”, „Kulturze Współczesnej”, „EKRANach” oraz „Opcjach”.



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Magdalena Kempna-Pieniążek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.