Utracona cnota ulicznej sztuki

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor poświęca swój tekst sztuce ulicznej, którą uznaje za najbardziej wolną domenę twórczości. Artysta graffiti nie pyta nikogo o pozwolenie, robi, co mu się podoba, gdzie mu się podoba i kiedy mu się podoba. Jednak ta wolność kłuje w oczy tych, którzy boją się jakichkolwiek przejawów niekontrolowanej ekspresji. Sztuka uliczna to potęgą – jest widoczna, mocno dyskutowana, trafia do każdego, a zatem toczy się o nią walka. W kontekście tak pojętego street artu Giżycki pisze o dwóch głośnych twórcach tego nurtu: kultowym już Shepardzie Faireyu i włoskim artyście o pseudonimie Blu. Ich wybrane realizacje zostały w swoisty sposób zawłaszczone przez rozmaite instytucjonalne dyskursy, stawały się przedmiotami skandali, pośrednio służyły rozmaitym korporacyjnym, reklamowym czy politycznym celom. W zakończeniu autor zadaje pytanie o stopień, w jakim polski street art jest uwikłany w podobne dyskursy.


Słowa kluczowe:

sztuka uliczna, Shepard Fairey, Blu, graffiti

Archey Karen, Shepard Fairey On Obama 2012 & MOCA’s Street Art Controversy, serwis Artinfo.
  Google Scholar

Baudrillard Jean, Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. S. Królak, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Boehm Mike, When art, commercial ties collide, „The Los Angeles Time”, 28 kwietnia 2011.
  Google Scholar

Deitch Jeffrey, A. D’Ambrosio, MAYDAY: The Art of Shepard Fairey, Berkeley 2011.
  Google Scholar

Kennedy Randy, Artist Sues The A.P. Over Obama Image, „The New York Times”, 9 lutego 2009.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2011) „Utracona cnota ulicznej sztuki”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 206–209. doi: 10.36744/kf.2999.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kul­tury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kie­runków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki dru­giej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recep­cja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.